Sökning: "matematik förskola doktorsavhandling"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden matematik förskola doktorsavhandling.

  1. 1. REFORMERS PÅVERKAN PÅ LÄRARES UNDERVISNING I GRUNDSKOLAN OCH FÖRSKOLAN : En läroplansteoretisk studie om undervisningsuppdraget och lärarrollen i förändring

    Författare :Benita Berg; Eva Ärlemalm-Hagsér; Jan Olsson; Karin Franzén; Christian Eidevald; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; grundskola; läroplan; matematik; reformer; undervisning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to use a curriculum theoretical perspective to contrib­ute knowledge about the impact of recent reforms on teachers’/preschool teachers’ teaching, with a special focus on mathematics. The thesis takes its starting point in a licentiate thesis that was completed in 2014. LÄS MER

  2. 2. Ripsteg mot spetskunskap i samisk matematik : lärares perspektiv på transformeringsaktiviteter i samisk förskola och sameskola

    Författare :Ylva Jannok-Nutti; Jens Ivar Nergård; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis is to describe, analyse and try to understand transformation of education in mathematics from a teacher perspective so that a Sámi perspective becomes the point of departure of the education. The thesis work was conducted as an action research project with focus on teachers' perspective on transformation and implementation of transformation activities in mathematics. LÄS MER

  3. 3. Matematiskt gestaltande i förskolan

    Författare :Kerstin Bäckman; Marita Lindahl; Christina Gustafsson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical formation; preschool; teaching; learning studies; here-and-now-situations; variation; the didactics of mathematics; matematiskt gestaltande; förskola; undervisning; lärstudier; här-ochnu-situationer; variation; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to study how mathematics is experienced and used in preschool children’s activities and how preschool teachers frame their teaching of mathematical content. The studies include analyses of children’s actions in different activities from a mathematical perspective and preschool teachers’ intentions with and their teaching of mathematics. LÄS MER

  4. 4. Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar

    Författare :Therese Welén; Tina Hellblom-Thibblin; Gunilla Sandberg; Susanne Thulin; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : In educational settings transitions are significant events in a child’s learning and development. That children encounter new contexts and transitions within and between different types of schooling and pedagogical levels may be seen as a natural part of both life and the educational period. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsutvecklande professionsutbildning för blivande och verksamma matematiklärare : en studie med utgångspunkt i ett variationsteoretiskt perspektiv

    Författare :Christina Svensson; Mona Holmqvist; Maria Johansson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; professionsutbildning; variationsteorin;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen studerar professionsutvecklande matematikundervisning i förskola och skola samt inom lärarutbildningen.Det är utifrån ett behov av att utveckla kunskap om hur blivande och verksamma lärare kan utveckla sin kompetens att undervisa i matematik i de tidiga åren, som den här avhandlingens problemområde avgränsats, med intentionen att bidra till god matematikundervisning i förskola och skola genom att utveckla kunskap om lärares professionsutbildning. LÄS MER