Sökning: "marknadsorientering"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade ordet marknadsorientering.

  1. 1. Myndigheters marknadsorientering : om marknadsföringsfrågor i avgiftsfinansierade, statliga myndigheter

    Författare :Lars Torsten Eriksson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Marknadsorientering i tjänsteföretag : en studie av försäkringsbolag

    Författare :Jan-Erik Jaensson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; market orientation; the marketing concept; service marketing; insurance companies; market information; strategy; organizational change; support system; customer meeting; marknadsföring; försäkringsbolag; Sverige; företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : The background to this thesis is found in the growing importance of the marketing concept. The concept has been used frequently in articles in the past few years, in spite of lack of consensus about what it is. LÄS MER

  3. 3. Marknadsorientering inom folkbildningen : fritt och frivilligt i ett nytt ljus

    Författare :Ann-Louise Petersen; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; market orientation; voluntary organization; the liberal adulteducation; rhetoric analysis; discursive practice; strategic communication; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : This study is about how the study associations belonging to the liberal adult education deal with their role under New Public Management (NPM). Since the beginning of the ’90’s the study associations have been engaged in the state program for education of the unemployed. LÄS MER

  4. 4. Till invånarnas tjänst : om marknadsorientering i kommuner

    Författare :Jan-Erik Jaensson; Tomas Müllern; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Den mångfacetterade marknadsorienteringsprocessen

    Författare :Sofia Isberg; Maria Bengtsson; Tore Strandvik; Umeå universitet; []
    Nyckelord :konstruktioner av marknaden; interaktioner; gränser; marknadsorientering; företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : Hur blir marknadsorientering till? Såväl i marknadsorienteringslitteraturen som i företag framhålls vikten av att sätta ”kunden i fokus”. Genom att svara mot kundernas behov och önskemål för-väntas företagen vinna konkurrensfördelar och därmed bättre lönsamhet. LÄS MER