Sökning: "market orientation"

Visar resultat 21 - 25 av 126 avhandlingar innehållade orden market orientation.

  1. 21. Integrationen och arbetets marknad : Hur jämställdhet, arbete och annat "svenskt" görs av arbetsförmedlare och privata aktörer

    Författare :Jennie K Larsson; Peo Hansen; Anders Neergaard; Åsa Lundqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Integration policy; labour market policy; public administration; Swedishness; gender equality; welfare state; ethnography; Integrationspolitik; arbetsmarknadspolitik; offentlig förvaltning; svenskhet; jämställdhet; välfärdsstat; etnografisk metod;

    Sammanfattning : Avhandlingen belyser vad som hänt i svensk integrationspolitik sedan etableringsreformen genomfördes 2010 och ansvaret för flyktingmottagandet överfördes till Arbetsförmedlingen. Utöver förändringen som Arbetsförmedlingens ansvar innebar medförde reformen också ökad marknadsorientering, införande av valfrihetssystem, villkorad aktiveringspolitik samt andra genomgripande organisatoriska förändringar. LÄS MER

  2. 22. Konst i omlopp : mening, medier och marknad i Stockholm under 1700-talets senare hälft

    Författare :Sonya Petersson; Margaretha Rossholm-Lagerlöf; Marta Edling; Katja Tollmar Grillner; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; art; fine arts; concepts; definitions; media culture; intermediality; cultural consumption; cultural market; class; press; encyclopaedias; prints; exhibitions; auctions; aesthetics; perception; pleasure; entertainment; knowledge; luxury; body and soul; konst; sköna konster; begrepp; definitioner; mediekultur; intermedialitet; kulturkonsumtion; kulturmarknad; klass; press; encyklopedier; grafik; utställningar; auktioner; estetik; perception; behag; nöje; kunskap; lyx; kropp och själ; konstvetenskap; Art History;

    Sammanfattning : The aim of this doctoral thesis is to explore how art was mediated and given meaning in the environment of an urban media culture in Stockholm during the second part of the 18th century. It comprises studies of how art was distributed on the market, how it was discussed in the press and how it was exhibited in public. LÄS MER

  3. 23. Staten som kapitalist : Marknadsanpassningen av de affärsdrivande verken 1976-1994

    Författare :Anders Berg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Political science; public enterprises; public services; market orientation; tele communications; postal service; railway traffic; public sector reform; Statsvetenskap; Political science; Statsvetenskap; statskunskap; statskunskap;

    Sammanfattning : During the 1980's a transformation of the Swedish public sector took place. A term that has frequently been used to describe this chain of events is market orientation. This dissertation deals with the market orientation of a particular group of public authorities, the public enterprises. LÄS MER

  4. 24. The University and the Demand for Knowledge-based Growth : The hegemonic struggle for the future of Higher Education Institutions in Finland and Estonia

    Författare :Adrià Alcoverro; Fredrika Björklund; Hans Andersson; Kristina Boréus; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Totalising; Post-Fordist capitalism; KBE; Gramsci; Bourdieu; solutionism; debauched meritocracy; science; market orientation; relational; hierarchy; autonomy; de-antagonise; competitiveness; legitimation.; Totalisering; post-fordistisk kapitalism; KBE; Gramsci; Bourdieu; lösningsorientering; tygellös meritokrati; vetenskap; marknadsorientering; relation; hierarki; autonomi; av-antagonisera; konkurrenskraft; legitimering.; Politics; Economy and the Organization of Society; Politik; ekonomi och samhällets organisering; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : In recent decades, Higher Education Institutions have been reformed worldwide so that they may exert a greater influence in the production of knowledge within Knowledge-based Economies (KBEs). This transformation is often explained in terms of how advanced capitalist economies need to secure a prosperous future within post-Fordist capitalism. LÄS MER

  5. 25. Att producera förändring : Marknadsorientering och IT i fastighetsföretag

    Författare :Per-Arne Wikström; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Production of change; The New ; organizational change; market-orientation; Intranet; property management; resource dependence; sensemaking; narration; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER