Sökning: "mångkulturella"

Visar resultat 21 - 25 av 34 avhandlingar innehållade ordet mångkulturella.

  1. 21. Tvärkulturell fostran : Svensk-italienska ungdomars erfarenhet av att växa upp med två kulturer

    Författare :Elisabet Plöjel-Westmoreland; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cross-cultural; Sweden; childhood; family; rearing process; norms; values; identity; independence; freedom; love; Pedagogy and didactics; Social pedagogy; Italy; Socialpedagogik; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The present study dealt with what occurs in a social-cultural rearing-process when the parents derive from two different cultural traditions. It is a qualitative case study, with an ethnographically inspired approach, which considers processes rather than outcome, context rather than any specific variable and discovery rather than confirmation. LÄS MER

  2. 22. Elever med utländsk bakgrund berättar : möjligheter att lära matematik

    Författare :Petra Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :matematik; elever med utländsk bakgrund; årskurs nio; elevperspektiv; diskurser; förgrunder; rationaler för lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever med utländsk bakgrund, som bor och går i skolan i mångkulturella och socialt utsatta områden, upplever sina möjligheter att lära matematik. Uppsatsen tar upp och diskuterar hur allmänna diskurser påverkar elevernas förgrunder och rationaler för lärande, och hur dessa på olika sätt bidrar till hur eleverna upplever sina möjligheter att lära matematik. LÄS MER

  3. 23. Interkulturalitet och historia : Historieundervisningens teori och praktik i en mångkulturell värld

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Henrik Åström Elmersjö; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; intercultural competence; multicultural education; historical consciousness; classroom studies; case study; historial inquiry; didactic model; historieundervisning; interkulturell kompetens; mångkulturalitet; historiemedvetande; klassrumsstudier; fallstudie; frågedriven undervisning; didaktisk modell; History; Historia;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate interculturality in history as an idea and practice. Two overarching research questions are raised, each concerning the theoretical and practical levels: How can history, as a field of knowledge and teaching, be related to intercultural learning as a normative practice? What obstacles and opportunities for teaching and learning emerge when intercultural historical learning is the goal? This thesis comprises four published studies. LÄS MER

  4. 24. Medeltider : samtida mobiliseringsprocesser kring det förflutnas värden

    Författare :Göran Gruber; Anders Kaliff; Peter Aronsson; Cornelius Holtorf; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Middle-Ages; uses of History; Cultural Recourse Management; Contract Archaeology; Experience tourism; Local policies; Vadstena; Skänninge; Östergötland; Medeltid; historiebruk; minnesvård; uppdragsarkeologi; upplevelseturism; lokal politik; Vadstena; Skänninge; Östergötland; History subjects; Historieämnen;

    Sammanfattning : Den här studien använder en bred förståelse av begreppet medeltider för att visa hur värden och handlingsnormer skapas och omförhandlas i samtida historiebruk. Den bidrar till analysen och diskussionen kring minnespolitikens centrala spänningsförhållanden där representativa demokratiska och nationella mål ställs mot direkt demokratiska och mångkulturella tankemönster. LÄS MER

  5. 25. The Imagined versus the Real Other : Multiculturalism and the Representation of Muslims in Sweden

    Författare :Aje Carlbom; Socialantropologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Islam; Multiculturalism; Muslims; Integration; Ideology; Hegemony; Discourse; Enclavization; Segregation; Institutionalization; Nationalism; Culture; Difference; Representation; Islamism; Religious rights; Fundamentalism; Individual rights; group rightsights; Sociology; Sociologi; Islam; Integration; Segregation; Nationalism; Representation; Islamism; Fundamentalism;

    Sammanfattning : Are Muslims so different from other citizens in Sweden, that they have to live in segregation and be separated from the rest of society? What is a Muslim, and who is to define this category? In this thesis, the author presents the main actors in this discussion and their ideological positions. The multiculturalist ideology is hegemonic in Sweden on issues concerned with cultural diversity, and intellectuals in various fields of knowledge subscribe to the main moral dictates of this ideology. LÄS MER