Sökning: "mångfald lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden mångfald lärande.

  1. 1. Interkulturellt lärande : intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början

    Författare :Monica Eklund; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras interkulturellt lärande dels utifrån statens intentioner avseende den formella socialisationens mål och innehåll, dels utifrån lärandet hos eleverna, det vill säga som realitet. Det övergripande målet var att analysera om den offentliga socialisationen inom grundskolan ger barn och ungdomar redskap att hantera kulturell mångfald. LÄS MER

  2. 2. Att vara och agera medborgare : En etnografisk studie i folkbildande praktiker

    Författare :Annika Pastuhov; Petri Salo; Henrik Nordvall; Jorun Stenøien; Finland Turku Åbo Akademi Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Vuxenpedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Popular education; liberal adult education; study circle; citizenship; ethnography; Folkbildning; fritt bildningsarbete; studiecirkel; medborgarinstitut; medborgarskap; etnografi;

    Sammanfattning : Denna avhandlings kunskapsintresse riktas mot relationen mellan folkbildande verksamheters ideal, såsom frihet och jämlikhet, och utformningen av dessa ideal i praktiken. Detta görs genom att utgångspunkten tas i deltagarens perspektiv, med andra ord den part som folkbildningen gör kunskapen eller bildningen tillgänglig för. LÄS MER

  3. 3. Coping with Learning through a Foreign Language in Higher Education in Rwanda

    Författare :Anne Marie Kagwesage; Ingrid Andersson; Sven Andersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Higher education; foreign instructional language; Rwanda; students’ learning; translanguaging; globalisation; Högre utbildning; undervisning på främmande språk; Rwanda; lärande; gränsöverskridande språkande; globalisering;

    Sammanfattning : The overarching aims of this thesis are to investigate how students in higher education in Rwanda experience learning through the medium of a foreign language, mainly English, and the strategies they employ in order to successfully complete their university studies during a period of both language and educational change. Taking a sociocultural perspective, the thesis subscribes to a qualitative research design. LÄS MER

  4. 4. Att utmana förändringens gränser : En studie om förändringsarbete, partnerskap och kön med Equal-programmet som exempel

    Författare :Anna Isaksson; Johanna Esseveld; Lena Abrahamsson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Transformative work; Change; Partnership; Equal Programme; Doing gender; Leadership; Growth; Discrimination; Institutional ethnography; Social relations; Ruling relations; Governance; Inequality; Equality; Diversity; Förändringsarbete; Förändring; Partnerskap; Equal-programmet; Att göra kön; Ledarskap; Tillväxt; Diskriminering; Institutionell etnografi; Sociala relationer; Styrningsrelationer; Governance; Ojämlikhet; Jämställdhet; Mångfald; Sociology; Sociologi; inequality; governance; Change; transformative work; partnership; Equal Programme; doing gender; leadership; growth; discrimination; institutional ethnography; ruling relations; social relations; equality; diversity; working life;

    Sammanfattning : In this thesis the overall aim is to analyse conceptions of change with the point of departure being texts developed within the framework of three development partnerships financed by the European Social Fund's Equal Programme 2001-2007. The development partnerships, consisting of collaborating parties from both the public and private sector, aimed at developing new methods and ideas in order to counteract discrimination and all kinds of inequality in working life. LÄS MER

  5. 5. Two facets of Innovation in Engineering Education : The interplay of Student Learning and Curricula Design

    Författare :Anders Berglund; Sofia Ritzén; Martin Edin Grimheden; Margareta Norell Bergendahl; William Ion; KTH; []
    Nyckelord :Engineering education; innovation; design; learning elements; student; change; Ingenjörsutbildning; innovation; design; lärandeelement; student; förändring;

    Sammanfattning : This thesis covers two main perspectives ofinnovation; first, innovation is regarded as an outcome-related mechanism wherelearning is expressed through artefact presentations at the end of adevelopment process; second, innovation comprises a change mechanism in theprocess of student learning, influencing educators to reconsider new methods andpractices. Building on qualitative data from engineering design courses, theaim has been to explore how learning elements in engineering educationinfluence students during early-phase innovation. LÄS MER