Sökning: "måltidskunskap"
Visar resultat 11 - 15 av 18 avhandlingar innehållade ordet måltidskunskap.
11. Måltidsgörarens utmaningar : komplexiteten i det medvetna måltidsgörandet
Sammanfattning : I denna avhandling synliggörs måltidsgörarna, en omfångsrik grupp med skilda kompetenser och yrkesprofessioner. Det gemensamma är att alla är delaktiga i måltidsgörandet genom planering, tillagning och service av måltider serverade i olika verksamheter. LÄS MER
12. Sensory, attitudinal, and contextual aspects of the meal : health implications and connections with risk factors for coronary heart disease and obesity
Sammanfattning : Det övergripande syftet var att undersöka mat- och måltidsrelaterade faktorer som bidragande orsak till övervikt och hjärt-kärlsjukdom.I en sensorisk studie jämfördes individer som insjuknat i hjärtinfarkt med en frisk kontroll-grupp med avseende på preferens för mat med hög respektive låg fetthalt, smakkänslighet för grundsmakerna (surt, beskt, salt, sött, umami och metalliskt) samt det beska ämnet 6-n-propylthiouracil (PROP). LÄS MER
13. Food and beverage combinations : Sommeliers' perspectives and consumer patterns in Sweden
Sammanfattning : As beverage intake can play an important part of choosing a healthy diet, it is important to increase awareness of the contribution of beverages to overall energy intake for consumers.The professional sommelier has for a long time served as a cultural intermediary, providing guests with good food and beverage combinations. LÄS MER
14. Consuming and Communicating Fruit and Vegetables : A Nation-Wide Food Survey and Analysis of Blogs among Swedish Adults
Sammanfattning : The aim of this thesis was to investigate fruit and vegetable (F&V) consumption among Swedish adults and to use F&V-related perceptions for audience segmentation. Further, the aim was to identify motives and approaches of F&V bloggers, as well as to analyze F&V-related online discourses. LÄS MER
15. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER