Sökning: "målsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 101 avhandlingar innehållade ordet målsättning.

  1. 1. Målsättning riksdagen : Ett aktörsperspektiv på nya partiers inträde i det nationella parlamentet

    Författare :Niklas Bolin; Svante Ersson; Jan Sundberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; new political parties; agency; strategies; Sweden; the Green Party; the Christian Democrats; the New Democracy Party; the Sweden Democrats; Political science; Statsvetenskap; statskunskap; political science;

    Sammanfattning : During much of the 20th century, the national party systems of Western Europe remained largely unchanged. However, beginning in the 1970s, these frozen party systems slowly started to melt. As the number of parties has increased, the question of what explains new party entrance has also attracted more scholarly interest. LÄS MER

  2. 2. Rätt, norm och tillämpning : En studie av normativa mönster vid beslut enligt LSS på tre arenor

    Författare :Lennart Erlandsson; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Institutional norms; Discretion; Law in action; Legal norms; LSS; Sociology of Law; Social and welfare law; rättsliga normer; välfärdsrätt; Rättssociologi; rättstillämpning; diskretionär prövning; interna styrdokument; normer;

    Sammanfattning : The focus of this study is on the application of the Swedish Act concerning Support and Service for Persons with Certain Functional Impairments (LSS), and the gap between law in books and law in action. The methodology of the thesis involves empirical studies founded in social science theory. LÄS MER

  3. 3. Att tilltro sin handlingskraft : ett mentorprograms betydelse för fjorton kvinnors chefskarriärer

    Författare :Leif Nilsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras vilken betydelse ett mentorprogram har för fjorton kvinnors chefskarriärer. Lärandet i mentorprogrammet analyseras utifrån begreppet self-efficacy (handlingskraft), som innebär att tilltron till den egna kapaciteten att hantera en specifik arbetsuppgift utgör fundamentet för att välja en viss karriärväg. LÄS MER

  4. 4. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  5. 5. A methodology to assess impacts of energy efficient renovation : a Swedish case study

    Författare :Ricardo Ramirez Villegas; Ola Eriksson; Thomas Olofsson; Sofia Lidelöw; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Buildings; renovation; greenhouse gases emissions; district heating; energy efficiency; building environmental assessment tools; energy use; heating; Byggnader; renovering; växthusgasutsläpp; fjärrvärme; energieffektivisering; byggnadsmiljöprestanda verktyg; energianvändning; värme; Hållbar stadsutveckling; Sustainable Urban Development; Reesbe företagsforskarskola;

    Sammanfattning : The European Union aims to reduce energy use and CO2-emissions by 40 % by the year 2030. The building sector has been identified as having a great potential to reduce emission of CO2 by increasing its energy efficiency. LÄS MER