Sökning: "mål styrning"

Visar resultat 1 - 5 av 60 avhandlingar innehållade orden mål styrning.

  1. 1. Processorientering och styrning : regler, mål eller värderingar?

    Författare :Göran Nilsson; Lars A. Samuelson; Olov Arwidi; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Processorientatering; verksamhetsstyrning; organisationsförändring; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Frågan är om det under de senaste femton åren funnits något mer populärt managementkoncept än processorientering. När en organsation genomför en förändring som införande av processorientering kan detta givetvis påverka ett antal olika aspekter i organisationen. LÄS MER

  2. 2. Styrning och re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy på nationell och lokal nivå

    Författare :Ulrika Bergstrand; Ola J Lindberg; Christina Segerholm; Ulla Damber; Christian Lundahl; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Governance; PISA; Re-contextualization; Recontextualization; Rural areas; Salamanca-statement; School inspectorate; Sparsely populated areas; Superintendent; Values; Glesbygd; Landsbygd; PISA; Re-kontextualisering; Rekontextualisering; Salamancadeklarationen; Skolchefer; Skolinspektion; Styrning; Värden;

    Sammanfattning : In this study, governing as re-contextualization of values in Swedish educational policy has been described and analyzed. Two levels have been central to the study: the national level, in the form of the Swedish Schools Inspectorate's (SSI) survey to school personnel, and the municipal level, examined by interviews with superintendents in sparsely populated and rural areas. LÄS MER

  3. 3. I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande : En studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola

    Författare :Rebecka Florin Sädbom; Ulla Runesson; Martin Kristiansson; Cristina Robertson; Mikael Alexandersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Managing by objectives; life-world hermeneutics; dialogue; learning study; object of learning; social studies;

    Sammanfattning : Målen har fått en allt viktigare position i skolan, elevernas resultat likaså. I den här studien belyses och undersöks lärares tolkning och realisering av kursplanemål i grundskolan. Läroplanen föreskriver att samtliga elever i grundskolan skall nå förutbestämda kunskapsmål. LÄS MER

  4. 4. Nature-inspired passive flow control using various coatings and appendages

    Författare :Ugis Lacis; Shervin Bagheri; Christophe Eloy; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; flow control; passive appendage; surface coating; pressure drag; friction drag; Flödeskontroll; passiva bihang; ytbeläggning; tryckmotstånd; friktionsmotstånd;

    Sammanfattning : There is a wide variety of tails, fins, scales, riblets and surface coatings, which are used by motile animals in nature. Since organisms currently living on earth have gone through millions of years of evolution, one can expect that their design is optimal for their tasks, including locomotion. LÄS MER

  5. 5. Vetenskapens självstyre - styrning, organisation och genomförande av universitetsforskning

    Författare :Ulrika Bjare; Nina Wormbs; Mats Benner; Eugenia Perez Vico; Charlotte Silander; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; autonomy of science; university governance; professional self-governance; social contract for science; collegiality; line-management; research implementation; History of Science; Technology and Environment; Historiska studier av teknik; vetenskap och miljö;

    Sammanfattning : The thesis deals with a tension in university governance concerning research policy actors’ mandate to decide on the academic organization and direction of research, vis-à-vis researchers’ perceptions of governance in research. This tension is addressed through an analysis of the ideas and attitudes towards universities as institutions, and research as a practice, expressed at the policy level in connection with major reforms. LÄS MER