Sökning: "low-achieving students"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden low-achieving students.

  1. 1. Bokstavligt, bildligt och symboliskt i skolans matematik : – en studie om ämnesspråk i TIMSS

    Författare :Ida Bergvall; Caroline Liberg; Jenny Wiksten Folkeryd; Johan Prytz; Astrid Pettersson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical subject language; systemic functional linguistics; social semiotics; semiotic resources; students; disciplinary literacy; mathematics education; TIMSS; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to deepen the understanding of mathematical subject language regarding three semiotic resources, written language, images and mathematical symbols. The theses also investigates high- and low-performingstudents encounter with mathematical subject language. LÄS MER

  2. 2. Från mäta till möta : elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning

    Författare :Helena Sjunnesson; Mona Holmqvist; Carin Roos; Anette Bagger; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Assessment practice; Classroom assessment; Mediation; Social cultural theory; Special Education; Qualitative synthesis;

    Sammanfattning : Purpose: This dissertation aims to study how different artefacts used to assess students’ knowledge are perceived by students and teachers. A particular focus is directed towards assessment from a special educational perspective. Two research questions were posed: 1. LÄS MER

  3. 3. Attityder till naturvetenskap : Förändringar av flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi 1995 till 2007

    Författare :Lena Adolfsson; Sylvia Benckert; Eva Silfver; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; attityder; genus; TIMSS; förändring över tid; Subject didactics; Ämnesdidaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen beskrivs hur hög- och lågpresterande flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi har förändrats från 1995 till 2007. Data från den svenska delen av TIMSS-studierna för årskurs 8 i Sverige används. LÄS MER