Sökning: "ljud"

Visar resultat 1 - 5 av 104 avhandlingar innehållade ordet ljud.

  1. 1. Ljud som samarbetspartners : En intra-aktiv studie om yngre barns ljudutforskande i förskolan

    Författare :Emelie Westberg Bernemyr; Anna Palmer; Hillevi Lenz Taguchi; Tomas Saar; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; preschool didactics; audio; Karen Barad; intra-action; performative agents; material-discursive; ethics; sound as physical and bio-logical phenomena; förskola; förskoledidaktik; ljud; agentisk realism; Karen Barad; intra-aktion; performativa agenter; materiellt-diskursivt; kunskapsapparat; etik; ljud som fysikaliskt och biologiskt fenomen; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine children's intra-active relations with sounds in an explorative work at a preschool (1-to 2-year old children) analyzed through the lens of agential realism (Barad 2007, 2008), and to examine its didactical effects. This study has a transdisciplinary and cross-disciplinary design based on preschool didactics and the natural sciences, mainly physics andbiology. LÄS MER

  2. 2. Varde ljud! : Om skapande i skolans musikundervisning efter 1945

    Författare :Tommy Strandberg; Åsa Bergenheim; Gun Malmgren; Hans Örtegren; Sture Brändström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Keywords: creative music making; discourse; music instruction; educational work; school; history of education; creativity; aesthetics; popular music; youth; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : The study deals with creative music making in the compulsory comprehensive school’s music instruction. This is an educational effort and is carried out within the framework for the research area Educational work. LÄS MER

  3. 3. Motståndets akustik : Språk och (o)ljud hos Peter Weiss 1946–1960

    Författare :Markus Huss; Ola Holmgren; Anders Olsson; Frank Thomas Grub; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Peter Weiss; monolingualism; multilingualism; exile literature; migration; intermediality; translation; sounds; noises; Stunde Null; Kahlschlag; Stig Dagerman; Gunnar Ekelöf; enspråkighet; flerspråkighet; exillitteratur; migration; intermedialitet; översättning; ljud; oljud; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This study explores how language is thematized in a selection of literary texts written in Swedish and German by Peter Weiss between 1946 and 1960. The textual interpretations seek to establish how Weiss’s literary work forms a multifaceted reflection on language and its cultural, historical and material preconditions. LÄS MER

  4. 4. Okonventionella varumärken : - form, färg, doft, ljud

    Författare :Erika Lunell; Marianne Levin; Per Jonas Nordell; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; trade mark; unconventional mark; shape mark; hologram mark; colour mark; scent mark; sound mark; distinctive character; graphic representation; Intellectual property law; Immaterialrätt; Private Law; civilrätt; Juridik;

    Sammanfattning : This dissertation deals with new types of marks – shape marks, colour marks, feel marks, hologram marks, motion marks, sound marks, scent marks and taste marks – which, as an option or complement to conventional word or figure marks, are being increasingly used as trade marks in the market place. This trend gives rise to legal and practical questions related to the application of already established trade mark principles in the new context. LÄS MER

  5. 5. Fysik som lärområde i förskolan. Möjligheter för barns begynnande lärande

    Författare :Jonna Larsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskola; lärande; fysik; friktion; ljud;

    Sammanfattning : Licentiatuppsatsen handlar om fysik som lärområde i förskolan där barns vardagserfarenheter liksom lärares arbete är centralt. Syftet med studien är att studera barns möjligheter för begynnande lärande kring friktion respektive ljud. LÄS MER