Sökning: "livsvärld"

Visar resultat 6 - 10 av 27 avhandlingar innehållade ordet livsvärld.

  1. 6. I väntan på integration : en etnografisk studie om en institutionellt återskapad vardagsverklighet

    Författare :Dawan Raoof; Marcus Herz; David Wästerfors; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ensamkommande barn och unga; integration; HVB-hem; fenomenologi; livsvärld; ”institutionell absurditet ; gemenskap; socialisation; kritiskt socialt arbete;

    Sammanfattning : Även om man inte känner till pjäsen eller till dess författare vet man antagligen att väntan på Godot anspelar på ett hopplöst tillstånd som hålls flytande genom illusionen av något hoppfullt. Studien handlar om en institutionellt återskapad vardagsverklighet på ett HVB-hem för ensamkommande barn och unga. LÄS MER

  2. 7. Kreativitetens kännetecken : En fenomenologisk studie

    Författare :Judit Simon; Gunnar Karlsson; Döös Marianne; Hemlin Sven; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; creativity; group creativity; phenomenology; life-world; meaning perspective; meaning structure; complexity; kreativitet; gruppkreativitet; fenomenologi; livsvärld; meningsperspektiv; meningsstruktur; komplexitet; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Creativity is highly sought after in our society, but that is far from obvious what is really meant by it. Many researchers in the field of creativity stress the lack of clarity, and it is described as a divided felt. The aim of this thesis is to clarify the meaning structure of the phenomenon of creativity, i.e. LÄS MER

  3. 8. Skolans levda rum och lärandets villkor : Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö

    Författare :Eva-Maria Tebano Ahlquist; Tore West; Christina Gustafsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Montessori education; Maria Montessori; the school’s physical environment; life-world; lived space; lived body; being-in-the-world; embodiment; meaning making; pre-school; lower secondary school; Montessoripedagogik; Maria; Montessori; skolans fysiska miljö; livsvärld; det levda rummet; den levda kroppen; vara-i-världen; införlivande; meningsskapande; förskola; grundskola; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This study examines the school’s physical environment as a place of learning, and takes its starting point in the phenomenology movement, inspired both by Merleau-Ponty’s thesis of man’s physical relation to the world and by the existential analysis represented by Heidegger which implies a mutual relationship between man and the world.Such a view rejects a standpoint which describes man as being divided between a material body and a thinking soul. LÄS MER

  4. 9. Maskulinitetens mening : En fenomenologisk undersökning av den psykoterapeutiska situationen

    Författare :Jakob Ulenius; Gunnar Karlsson; Robert Ohlsson; Petra Roll Bennet; Gudrun Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; masculinity; the psychotherapeutic situation; psychodynamic psychotherapy; masculinity suffering; masculinity narrative; patient experience; therapist experience; empirical phenomenology; intentionality; life world; lived body; orientation; maskulinitet; den psykoterapeutiska situationen; psykodynamisk psykoterapi; maskulinitetsproblematik; maskulinitetsnarrativ; patientupplevelse; terapeutupplevelse; empirisk fenomenologi; intentionalitet; livsvärld; levd kropp; orientering; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Masculinity is an elusive and ambiguous phenomenon that can manifest itself in many different ways in different contexts. This study focuses on the emergence of masculinity within the psychodynamic psychotherapeutic situation, with a focus on how masculinity is experienced. LÄS MER

  5. 10. Förankring och Dialog : Kraftspelet mellan planering och demokrati

    Författare :Juan Velásquez A.; Gunnel Forsberg; Irene Molina; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; anchorage; dialog; Action theories; planning; situated knowledge; postcolonial theory; phronesis; system-world; life-world; place-politics; Alby; förankring; dialog; handlingsteorier; planering; situerad kunskap; postkolonial teori; fronesis; systemvärld; livsvärld; platspolitik; Alby; Afianzamiento; dialogo; teorias de accion; planeación; conocimiento situacionado; teoria postcolonial; fronesis; mundo de la vida; mundo del sistema; politica placial; Alby; Human geography; Kulturgeografi;

    Sammanfattning : This thesis is a human geography study of how local planners prepared, implemented and followed up a dialogue with the inhabitants in Alby, a multicultural community. The planners based their work on the ambition that everything that is done to develop Alby should be anchored among the residents in a democratic manner. LÄS MER