Sökning: "livsmedel kommunikation"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden livsmedel kommunikation.

  1. 1. Genmat i fokus : Analyser av fokusgruppssamtal om genförändrade livsmedel

    Författare :Victoria Wibeck; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gene technology; genetically modified food; focus groups; dialogism; social representations; risk; trust; agency; genmodifierade livsmedel; risk; livsmedel; genteknik; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This study focuses on social representations of genetically modified food (GMF). Drawing on data from eleven focus groups including lay people and decision-makers within the food industry, it aims to analyse how people talk about and try to comprehend and anchor the issue of GMF. LÄS MER

  2. 2. Social mättnad, relationell hunger : strategisk kommunikation i förändring när matindustrin utmanas av folklig misstro

    Författare :Maria Rosén; Institutionen för strategisk kommunikation; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; relationellt perspektiv; strategisk kommunikation; positioneringsteori; arena; expertis; känslor; multilog; konsumentengagemag; misstro; Livsmedel; relational perspective; strategic communication; positioning theory; arena; expertise; emotions; multilogue; consumer engagement; distrust; food;

    Sammanfattning : The purpose of the dissertation is to provide new knowledge on how strategic communication can be understood and practiced when companies and authorities are challenged by digitally organized citizens who mobilize dissatisfaction and question traditional experts. The dissertation is based on a relational perspective, which means interest in how different actors constitute themselves and relate to each other. LÄS MER

  3. 3. En växande marknad : Studie av nöjdheten med konsumtionsrelaterade livsområden bland unga konsumenter

    Författare :Hanna Hjalmarson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Unga konsumenter; marknadsföring; nöjdhet; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : I den här avhandlingsstudien undersöks nöjdheten med tillvaron i vårt konsumtionssamhälle bland konsumenter i olika åldrar. De tre områden som för unga konsumenter (9 - 19 år) som grupp hade starkast samband med den övergripande nöjdheten: (1) att vara nöjd med sig själv, (2) sina kläder, samt (3) viktrelaterad hälsa, studeras sedan närmare. LÄS MER