Sökning: "livslångt lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 31 avhandlingar innehållade orden livslångt lärande.

  1. 16. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

    Författare :Ingrid Granbom; Mohamed Chaib; Solveig Hägglund; Sven Persson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; social representations; common sense; teachers; relational categories; cognitive polyphasia; communicative resources; focus groups; Förskola; sociala representationer; vardagskunskap; lärare; relationella kategorier; cognitive polyphasia; kommunikativa resurser och fokusgrupper; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER

  2. 17. The production and maintenance of inequalities in health care : A communicative perspective

    Författare :Joel Hedegaard; Helene Ahl; Airi Rovio-Johansson; Karin Jonnergård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; communication; gender; ethnicity; health care; organization; critical discourse analysis; social constructionism; social positions; qualitative content analysis;

    Sammanfattning : The Swedish health care system does not offer care on equal terms for all its end-users. Discrimination toward patients can take the form substandard communication toward women or foreign born patients. Discrimination is also embedded in the organizational context. LÄS MER

  3. 18. Samproducerat ledarskap : Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete

    Författare :Ann Ludvigsson; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Glenn Hultman; Magnus Söderström; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school administration; school leadership; leadership; distributed leadership; Co-Produced leadership; principal; school head; pre-school teacher; leisure-time pedagogue; compulsory school teacher; social constructionism; interaction; culture; case study; interview; observation; skolledarskap; ledarskap; fördelat ledarskap; samproducerat ledarskap; rektor; skolledare; lärare; förskollärare; fritidspedagog; grundskollärare; socialkonstruktionism; samspel; kultur; fallstudier; intervju; observation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om ledarskapet i skolan. Skolan är en sammansatt verksamhet och i ledarskapet handlar det om att hantera många olika uppgifter på olika nivåer. Samtidigt som skolledare och lärare skall leva upp till samhälleliga förväntningar på skolverksamheten skall de också hantera kulturella villkor inom skolan. LÄS MER

  4. 19. Spelförståelse och kommunikationsförmåga : En fenomenografisk studie över hur elittränare i fotboll söker bekräftelse på om spelare har förstått andemeningen i en instruktion

    Författare :Per Ohlsson; Tomas Kroksmark; Eva-Carin Lindgren; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Game sense; football; communication; essence; confirmation; phenomenography of listening; Spelförståelse; fotboll; kommunikation; andemening; bekräftelse; lyssnandet fenomenografi;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to develop knowledge about and knowledge how professional football coaches come to know that the essence of their instructions has been understood by their players, with particular focus on the theoretical aspects of the game.The background to this study is based on recent rapid developments in the game, as it changes from a strictly controlled system–oriented game to a game where the individual player is expected to perform multiple roles and change position during a match. LÄS MER

  5. 20. The Subjectivity of Musical Performance : An Exploratory Music-Psychological Real World EnquiryInto the Determinants and Education of Musical Reality

    Författare :Roland S. Persson; David Hargreaves; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; Music psychology; Education; Emotion; Emotional communication; Psychology; Psykologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER