Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Handlingskompetens för hållbar utveckling : Tre berättelser om vägen dit
Sammanfattning : Studiens mål är att bidra till kunskapsutveckling om hur unga människor utvecklar handlingskompetens för hållbar utveckling. Med handlingskompetens för hållbar utveckling avses i studien vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor på ett sätt sominkluderar intergenerationellt och globalt ansvar. LÄS MER
2. Entreprenørers fortellinger : en identitetsstudie i det opplevelsesbaserte reiselivet
Sammanfattning : This is a narrative study in which five entrepreneurs in the experience-based tourist industry have told their life-stories in connection with their establishing and running their own enterprises. Over the last decades the number of adventure-based companies has markedly increased in tourist industry, but the knowledge gained through the research on the persons who establish these companies is scant. LÄS MER
3. Den ofrivilligt frivillige företagaren : Starta eget-bidragsföretagande och en förändrad livssituation
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att beskriva och analysera arbetets betydelse i starta eget–bidragsföretagares liv. Material har samlats in dels genom en omfattande enkätstudie som omfattar hela populationen nuvarande och tidigare företagare från 1995 i Östergötlands län, dels genom en serie livsberättelseorienterade intervjuer med ett urval aktiva respektive före detta företagare med fokus på deras inställning till arbete. LÄS MER
4. Det sitter inte i väggarna : Yrkesidentiteter i lärares berättelser om skola och arbete
Sammanfattning : This dissertation deals with the changing conditions for schools and the teaching profession from a teachers’ perspective. The process of the global restructuring of national educational systems that gained momentum in Sweden in the 1990s, involved the introduction of a school voucher system, competition mechanisms and the decentralization of responsibilities to schools and teachers. LÄS MER
5. Erfarna lärares historiedidaktiska insikter och undervisningsstrategier
Sammanfattning : The aim of this study has been to investigate, through the narratives of ex-perienced teachers, insights and strategies in the teaching of history in upper secondary school. Based on a flexible grounded theory, life history and theories of pedagogical content knowledge, seven experienced history teachers have been interviewed about their conceptions of history teaching. LÄS MER