Sökning: "litteraturdidaktik"
Visar resultat 6 - 9 av 9 avhandlingar innehållade ordet litteraturdidaktik.
6. Fiktion genom två medier : En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med detaljerad kunskap om gymnasieelevers meningsskapande utifrån fiktion från olika medier, i detta fall skönlitteratur i form av en tryckt novell och en novellfilm som är en adaption av novellen. Fyra mediala förutsättningar iscensätts där skönlitteratur och film används, för att undersöka hur gymnasieungdomar skapar mening om skönlitteratur och film och vilka didaktiska konsekvenser detta får. LÄS MER
7. The Role of Literary Texts in Swedish Upper Secondary EFL Education: The Teacher Perspective
Sammanfattning : The English syllabus at the upper secondary level in Sweden stipulates that literary texts should be included in the lesson content at all three levels of English, but their role is not clearly defined. The overarching aim of the study is thus to examine the role of literary texts in upper secondary EFL education from the EFL teachers’ perspective, in order to discuss the relationship between curricular stipulations and EFL teachers’ decisions and approaches. LÄS MER
8. Skriv med egna ord. En studie av läroprocesser när elever i grundskolans senare år skriver 'forskningsrapporter'
Sammanfattning : .... LÄS MER
9. Alain Robbe-Grillet. Les Sables mouvants du texte
Sammanfattning : Alain Robbe-Grillet is often regarded as the leader of the French New Novel, a 20th century literary movement breaking with literary realism. A former scientist, Robbe-Grillet invents a new Real, where imagination, memories, fantasies and dreams are given a power somehow superior to that of tangible reality. LÄS MER