Sökning: "likvärdig"

Visar resultat 1 - 5 av 44 avhandlingar innehållade ordet likvärdig.

  1. 1. Digital (o)jämlikhet? IKT-användning i skolan och elevers tekniska kapital

    Författare :Ulli Samuelsson; Claes Nilholm; Tobias Olsson; Patrik Hernwall; Martin Stigmar; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital inequality; digital inclusion; digital divide; technological capital; digital competence; equality in education; compulsory education; secondary education; Digital ojämlikhet; digital inkludering; digitala klyftor; tekniskt kapital; digital kompetens; likvärdig utbildning; grundskola; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om digital (o)jämlikhet. Begreppet (o)jämlikhet utgår från en sammanskrivning av jämlikhet och ojämlikhet men uttalas som det sistnämnda. Problematiken kring digital (o)jämlikhet belyses i avhandlingen i form av fyra olika delstudier samt en kappa. LÄS MER

  2. 2. Fritidshem eller servicehem? En etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden

    Författare :Catarina Andishmand; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; etnografi; fritidshem; förort; Giddens; landsort; likvärdig utbildning; tätort; segregation; social praktik; strukturers dualitet;

    Sammanfattning : In recent decades there has been decreased resources and larger groups of children in the leisure-time centres. Statistics show major differences between leisure-time centres in terms of staff education, group size, staffing levels and the number of children enrolled at each leisure-time centre. LÄS MER

  3. 3. Uppmärksamhet för bedömning : att följa varje barns lärprocesser för en likvärdig utbildning i förskolan

    Författare :Monica Ehrström; Anette Sandberg; Martina Norling; Eva M Johansson; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool teachers; Assessment; Attentiveness; Preschool children; Equality in education; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute with knowledge about the tension between preschool teachers' mission to teach and support children's learning on the one hand and the mission to assess children's learning processes on the other hand, in relation to equality in education. In Swedish preschools, children with different experiences meet, all of whom should have the opportunity to develop and learn based on their varied circumstances and needs. LÄS MER

  4. 4. Olika vägar till enhetlig skola? : En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

    Författare :Åsa Melin; Johan Samuelsson; Anders Forsell; Mikael Svanberg; Esbjörn Larsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; uniform school; nine-year compulsory school; implementation; local studies; reforms; History; Historia;

    Sammanfattning : The importance of the local community for the development of the school system during the 19th century has been touched upon by several researchers. However, interest in the changes to the school system in Sweden during the 1950s and 1960s has largely focused on developments at the national level. LÄS MER

  5. 5. Elever med utländsk bakgrund berättar : möjligheter att lära matematik

    Författare :Petra Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :matematik; elever med utländsk bakgrund; årskurs nio; elevperspektiv; diskurser; förgrunder; rationaler för lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever med utländsk bakgrund, som bor och går i skolan i mångkulturella och socialt utsatta områden, upplever sina möjligheter att lära matematik. Uppsatsen tar upp och diskuterar hur allmänna diskurser påverkar elevernas förgrunder och rationaler för lärande, och hur dessa på olika sätt bidrar till hur eleverna upplever sina möjligheter att lära matematik. LÄS MER