Sökning: "life-world"

Visar resultat 16 - 20 av 110 avhandlingar innehållade ordet life-world.

  1. 16. Lärarutbildning mellan det bekanta och det obekanta : en studie av lärares och lärarstudenters beskrivningar av levd erfarenhet i skola och högskola

    Författare :Marianne Öberg Tuleus; Agneta Linné; Bernt Gustavsson; Bengt-Göran Martinsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher education; hermeneutical phenomenology; lived experience; life-world; complexity; in-between; higher education; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Teacher education between familiarity and strangeness. An inquiry into the descriptions of lived experience told by teachers and student teachers in school and at the university. LÄS MER

  2. 17. Vila och lärande om vila. En studie på livsvärldsfenomenologisk grund

    Författare :Margareta Asp; Karin Dahlberg; Kerstin Segesten; Britt-Marie Ternestedt; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; rest; stress; health; caring; learning; skills; lived body; life-world; phenomenology; vila; stress; hälsa; fenomenologi; lärande; vårdande; omvårdnad; färdighet; levd kropp; livsvärld; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte var att utifrån människors levda erfarenheter av vila, utveckla en tentativ teori om vila och om lärande avseende vila. Den kunskapen har utgjort grund för att beskriva hur förutsättningar för lärande avseende vila kan skapas. LÄS MER

  3. 18. Maskulinitetens mening : En fenomenologisk undersökning av den psykoterapeutiska situationen

    Författare :Jakob Ulenius; Gunnar Karlsson; Robert Ohlsson; Petra Roll Bennet; Gudrun Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; masculinity; the psychotherapeutic situation; psychodynamic psychotherapy; masculinity suffering; masculinity narrative; patient experience; therapist experience; empirical phenomenology; intentionality; life world; lived body; orientation; maskulinitet; den psykoterapeutiska situationen; psykodynamisk psykoterapi; maskulinitetsproblematik; maskulinitetsnarrativ; patientupplevelse; terapeutupplevelse; empirisk fenomenologi; intentionalitet; livsvärld; levd kropp; orientering; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Masculinity is an elusive and ambiguous phenomenon that can manifest itself in many different ways in different contexts. This study focuses on the emergence of masculinity within the psychodynamic psychotherapeutic situation, with a focus on how masculinity is experienced. LÄS MER

  4. 19. Meningen med att gå i musikterapi : En fenomenologisk studie om deltagares upplevelser

    Författare :Ann-Sofie Paulander; Cecilia K. Hultberg; Gunnar Ternhag; Alf Gabrielsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Music therapy; Sweden; phenomenology; hermeneutic; life-world; ethics; rituals; meaning experiences; transcendence; time consciousness; present moment; Musikterapi; Sverige; fenomenologi; hermeneutik; livsvärld; etik; ritualer; meningsupplevelser; transcendens; tidsmedvetande; nuet ; musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to illuminate music therapy in Sweden by exploring participant’s experiences of Functionally Oriented Music Therapy (FMT), music therapy grounded on psychodynamic theories and Guided Imagery and Music (GIM). How can adult participants’ experiences of music therapy used as individual treatment, be described from phenomenological perspectives? Theoretical framework is the life-world perspective according to Merleau-Ponty (2005), an ethical perspective according to Ricœur (1992) and a perspective of time consciousness according to Husserl (1991). LÄS MER

  5. 20. Transition towards autonomy and psychological empowerment in self-management, among teenagers with type 1 diabetes

    Författare :Agneta Karlsson; Lena Haglund; Maria Arman; Carina Berterö; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; transition; life world; phenomenology; qualitative content analysis; psychological empowerment; teenage diabetes; adolescence.; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : The general aim of this thesis was to study the transition process from dependency towards anatomy and psychological empowerment among teenagers with type 1 diabetes. Thirty-two teenagers (18 female/14 male) aged 13-17 took part in conversational interviews. The interviews followed a semi-structured question guide. LÄS MER