Sökning: "life-story"

Visar resultat 11 - 15 av 70 avhandlingar innehållade ordet life-story.

  1. 11. Handlingskompetens för hållbar utveckling : Tre berättelser om vägen dit

    Författare :Ellen Almers; Tomas Kroksmark; Bjarne Bruun Jensen; Johanna Esseveld; Leif Östman; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action competence; distance moral; EE Environmental Education ; ERB Environmentally Responsible Behavior ; ESD Education for Sustainable Development ; informal education; intergenerational; life history; life story; life-world phenomenology; non-formal education; pro-environmental behavior; sustainable development; avståndsmoral; handlingskompetens; hållbar utveckling; ickeformellt lärande; informellt lärande; intergenerationell; levnadsberättelse; life history; livsberättelse; livsvärldsfenomenologi; miljörörelse; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens mål är att bidra till kunskapsutveckling om hur unga människor utvecklar handlingskompetens för hållbar utveckling. Med handlingskompetens för hållbar utveckling avses i studien vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor på ett sätt sominkluderar intergenerationellt och globalt ansvar. LÄS MER

  2. 12. Exilens dilemma: att stanna eller att återvända : Beslut i Sverige av polska kvinnor som överlevde KZ-lägret Ravensbrück och räddades till Sverige 1945-1947

    Författare :Wirginia Bogatic; Lars Olsson; Hans-Åke Persson; Mattias Tydén; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Life story; macro level; micro level; meso level; Koselleck; realm of experience; expectations; Poland; women; surviving; concentration camp; Ravensbrück; collective memory; sociological generation; identity; migration; exile; refugees; World War II; rescue operation; oral history; History; Historia; Historia; History;

    Sammanfattning : This thesis is about the intersection of great narratives and individual decisions. In the intersection, the dilemma of exile is discussed: to remain in exile or return to one’s homeland. LÄS MER

  3. 13. Livet som figur : om självbiografiskt minne och metaforer

    Författare :Monika Bredefeldt Öhman; Kognitionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; lexical decision task; image schema; force dynamics; cognitive semantics; Autobiographical memory; balance; life story; metaphor; narrative;

    Sammanfattning : The central topics of the thesis are autobiographical memory and metaphors. Three hypotheses are presented: (1) Autobiographical memory is better understood without dichotomizing the declarative (explicit) long-term memory system into semantic and episodic. LÄS MER

  4. 14. Entreprenørers fortellinger : en identitetsstudie i det opplevelsesbaserte reiselivet

    Författare :Randi Bredvold; Jon Helge Lesjø; Sven-Erik Karlsson; Anders W. Johansson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; entrepreneurs; life story; identity studies; experience-based tourism; entreprenører; livsberättelse; identitets studier; opplevelsesbasert turisme; Sociology; Sociologi; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : This is a narrative study in which five entrepreneurs in the experience-based tourist industry have told their life-stories in connection with their establishing and running their own enterprises.   Over the last decades the number of adventure-based companies has markedly increased in tourist industry, but the knowledge gained through the research on the persons who establish these companies is scant. LÄS MER

  5. 15. Mening, makt och utbildning : Delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning

    Författare :Elisabet Frithiof; Gunilla Härnsten; Håkan Jenner; Birgitta Qvarsell; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hermeneutic approach; inclusion; learning disability; life-story; participation; special school for pupils with learning disabilities; Education; Pedagogik; Special Education; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : This doctoral thesis discusses issues concerning participation for children and young people, educated in special schools for pupils with learning disability, LD. The overall purpose of this doctoral thesis is to elucidate the preconditions of participation for persons with LD, in past and present times. LÄS MER