Sökning: "life stories"
Visar resultat 6 - 10 av 285 avhandlingar innehållade orden life stories.
6. Different Voices - Different Stories : Communication, identity and meaning among people with acquired brain damage
Sammanfattning : The main purpose of the dissertation is to understand meaning-making practices used by people suffering from acquired brain damage with severe physical and communicative disabilities, in order to create and sustain their identity and personhood in relation to other people. The study emanates from the idea that identity and personhood, also in relation to disability, are created/sustained in ongoing interaction between people in everyday situations, and that the ability to narrate is central to such a creation of identity. LÄS MER
7. Bryta upp och börja om : Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet
Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER
8. Handlingskompetens för hållbar utveckling : Tre berättelser om vägen dit
Sammanfattning : Studiens mål är att bidra till kunskapsutveckling om hur unga människor utvecklar handlingskompetens för hållbar utveckling. Med handlingskompetens för hållbar utveckling avses i studien vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor på ett sätt sominkluderar intergenerationellt och globalt ansvar. LÄS MER
9. Mellan erfarenhet och förväntan : Betydelser av att bli vuxen i ungdomars livsberättelser
Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur 21 unga människor inom ramen för längre intervjuer berättar om och reflekterar över sina liv. Ungdomarna har intervjuats som 15-, 17-, 22- och 25-åringar. Intervjuerna analyseras som livsberättelser, ett teoretiskt och metodolo-giskt perspektiv som fokuserar deras sätt att tolka och skapa mening i sina egna liv. LÄS MER
10. Lärarstudenters berättelser om läsning. Från tidig barndom till mötet med lärarutbildning
Sammanfattning : The aim of the thesis is to contribute to knowledge about experience and perceptions of reading that students at a school of education have, from early reading experiences in childhood, to the encounter with reading in context of their teacher training. The following overarching questions were asked: What aspects of narratives appear to be significant in the students’ reading trajectories? Which aspects of the narratives appear to be significant in the encounter with reading during the students’ teacher training? To place the present investigation in a wider context a social-cultural perspective on reading is used as a means to shed light on the empirical data of the thesis. LÄS MER