Sökning: "lic avhandling luleå"
Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade orden lic avhandling luleå.
1. Detection of glue deficiency beneath a thin layer of laminated wood using thermography
Sammanfattning : Denna avhandling presenteras i form av en monografi bestående av en teoridel och en experimentell del. Syftet med teoridelen är att ge en samlad bild av hur de termiska fenomen som förekommer inom termografi teoretiskt kan beskrivas samt hur olika faktorer påverkar resultaten vid en termografisk mätning. LÄS MER
2. Nyckelfrågor vid användning av generella IT-verktyg i träbyggprocessen
Sammanfattning : Av den svenska träproduktion så används så mycket som ca. 70% inom byggsektorn. Byggindustrin är således träindustrins allra viktigaste kund. Trots detta ömsesidiga beroende är kommunikationen och samverkan mellan dessa båda industrigrenar dåligt utbyggd, vilket framgår av ett flertal studier bland annat inom LTU:s ConITwood-projekt. LÄS MER
3. Contributions to the use of designed experiments in continuous processes : a study of blast furnace experiments
Sammanfattning : Design of Experiments (DoE) contains techniques, such as factorial designs, that help experimenters maximize the information output from conducted experiments and minimize the amount of experimental work required to reach statistically significant results. The use of DoE in industrial processes is frequently and thoroughly described in literature. LÄS MER
4. Optimisation of fragmentation and comminution at Boliden Mineral, Aitik Operation
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att optimera fragmenteringen i Bolidens Minerals dagbrott Aitikgruvan. Sprängning är en av huvudprocesserna i gruvbrytning och dess resultat har stor inverkan på gruvans totala ekonomi. LÄS MER
5. Inventory of geomechanical phenomena related to train-induced vibrations from tunnels
Sammanfattning : Banverket is expecting that the number of railway tunnels in densely populated areas will increase over the next 20 years due to the lack of available space on the ground surface, but also since the railway is considered an environmentally friendly solution of transportation for the future. The need for good predictions of vibration and noise levels in dwellings along the planned tunnels is therefore evident. LÄS MER