Sökning: "lek och grupp"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden lek och grupp.
1. "Pröva och pröva igen" : Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen
Sammanfattning : Avhandlingen har som syfte att, med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt där förskollärare utforskar digitalisering och lek, beskriva och diskutera lärares agens när det gäller det gemensamma professionslärandet såväl som undervisningsuppdraget. Det teoretiska ramverket utgår från den ekologiska modellen om lärares agens (Emirbayer & Mische, 1998; Priestley et al. LÄS MER
2. Spelet om musiken - Unga musiker spelar digitala musikspel : The game about the music: Young musicians playing digital music games
Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har många spelutvecklare, utbildare och forskare argumenterat för att digitala spel bör användas som miljöer för lärande. Vanliga argument har varit att spel är säkra zoner där misslyckanden inte får allvarliga konsekvenser och att spelare kan upptäcka och lära sig se aktiviteter från de professionellas synvinkel. LÄS MER
3. Preschoolers' peer competence : Developmental perspectives on prosocial behavior, aggression, and social cognition
Sammanfattning : This doctoral thesis explored three broad aspects of preschoolers’ social competence: prosocial behavior, aggression, and social cognition. The longitudinal study followed forty-four children (initially 22-40 months), who were observed in natural peer interactions at their daycare centers during a two-month period in each of three con-secutive years. LÄS MER
4. To prevent without over-protecting : children and senior citizens injured during outdoor activities
Sammanfattning : Background: Injuries are a common public health problem. Non-fatal injuries may result in pain and disabilities. Falls are a common causes of non-fatal injuries and many of these injuries occur during some physical activity. LÄS MER
5. The Teddy Bear in Psychology : A prospective study with focus on children´s use of transitional objects
Sammanfattning : The central issue of the dissertation is the place and meaning of the concepts transitional object (TO) and transitional phenomenon (TP) as defined by Winnicott, in a normal psychological context. A group of children were followed from age 8 months to 6 years. LÄS MER