Sökning: "language"

Visar resultat 11 - 15 av 3626 avhandlingar innehållade ordet language.

  1. 11. Developing and Evaluating Language Tools for Writers and Learners of Swedish

    Författare :Ola Knutsson; Kerstin Severinson Eklundh; Viggo Kann; Teresa Cerratto Pargman; Lars Ahrenberg; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; interactive learning systems; error; feedback; human-computer interaction; grammar checking; grammaticality judgments; parsing; second language learning; Swedish; evaluation; user studies; language technology; computer assisted language learning; writing; language tools; interaktiva lärsystem; fel; återkoppling; grammatikkontroll; språkverktyg; människa-datorinteraktion; skrivande; andraspråksinlärning; grammatikalitetsbedömning; parsning; Language technology; Språkteknologi;

    Sammanfattning : Skrivande och skrivet språk är idag en viktig del av många människors liv, i datorns ordbehandlare, i e-postprogram och i chattkanaler på Internet. Skrivet språk har blivit mer eller mindre en förutsättning för människors dagliga kommunikation. Denna utveckling av samhället leder till ökade behov av att på olika sätt hantera text. LÄS MER

  2. 12. Förstaspråksattrition hos vuxna : Exemplet polsktalande i Sverige

    Författare :Dorota Lubińska; Kenneth Hyltenstam; Michael Sharwood Smith; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; first language attrition; Polish language; Polish immigrants; verbal government; hesitation phenomena; pro-drop parameter; genitive; genitive of negation; reflexive verbs; masculine declension; language attitudes; language use; jezyk polski w Szwecji; atrycja; dwujezycznosc; gramatyka polska; emigracja polska w Szwecji; Bilingualism; Tvåspråkighet; tvåspråkighetsforskning; Bilingualism;

    Sammanfattning : This thesis is concerned with adult L1 attrition in the case of highly-educated long-term Polish immigrants in Sweden. The study sheds light on two classical issues pertaining to L1 attrition, namely what happens to a fully developed mature language system in an immigrant context, and why it happens. LÄS MER

  3. 13. Natural Language Processing for Low-resourced Code-switched Colloquial Languages – The Case of Algerian Language

    Författare :Wafia Adouane; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Natural language processing; Deep neural networks; Low-resourced language; Colloquial language; Code-switch; Dialectal Arabic; User-generated data; Non-standardised orthography; Algerian language;

    Sammanfattning : In this thesis we explore to what extent deep neural networks (DNNs), trained end-to-end, can be used to perform natural language processing tasks for code-switched colloquial languages lacking both large automated data and processing tools, for instance tokenisers, morpho-syntactic and semantic parsers, etc. We opt for an end-to-end learning approach because this kind of data is hard to control due to its high orthographic and linguistic variability. LÄS MER

  4. 14. Support, resistance and pragmatism : An examination of motivation in language policy in Kharkiv, Ukraine

    Författare :Margrethe Søvik; Irina Sandomirskaja; Per-Arne Bodin; Lara Ryazanova Clarke; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; language policy; language beliefs; language practices; language management; language conflict; motivation; language attitudes; combining methods; nation-building; linguistic rights; Ukraine; Slavic languages; Slaviska språk; slaviska språk; Slavic Languages;

    Sammanfattning : The Ukrainian society has gone through vast changes since independence in 1991 and in this thesis some of these social changes are discussed through the prism of language policy. The main topic of the study is language policy (conceptualised as language practices, language beliefs, and language management) in the eastern Ukrainian city Kharkiv. LÄS MER

  5. 15. Getting started : Children’s participation and language learning in an L2 classroom

    Författare :Asta Čekaitė; Karin Aronsson; Ben Rampton; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; language classroom; language learning; second language acquisition; social interaction; language socialization; peer group; affective stances; language play; socialt samspel; språksocialisation; kamratgruppen; språklig lek; affektiva uttryck; förberedelseklass; andraspråksinlärning; Bilingualism; Tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om en förberedelseklass med elever (7-10 år) som har ett annat hemspråk än svenska (arabiska, kurdiska, thailändska). Utifrån empiri som samlats in genom videoinspelningar och observationer under ett års tid i en förberedelseklass studeras elevernas deltagande och språkinlärning i det dagliga klassrumsarbetet. LÄS MER