Sökning: "läsförståelse"

Visar resultat 11 - 15 av 23 avhandlingar innehållade ordet läsförståelse.

  1. 11. Diagnostiskt läsförståelseprov i början av lärarutbildningen med inriktning mot språk

    Författare :Christine Lalander; Pirjo Harjanne; Tore Nilsson; Jenny Wiksten Folkeryd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading comprehension; diagnostic test; language teacher student.; läsförståelse; diagnostiskt prov; lärarstudent; Education in Languages and Language Development; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe, analyse and interpret the reading comprehension of language teacher students at the beginning of their university studies through a diagnostic reading comprehension test as a prognosis of their ability to manage their studies.The research questions are:1. LÄS MER

  2. 12. Viktig läsning? : Svensklärare i gymnasiet om läsundervisning i en performativ kontext

    Författare :Maria Larsson; Tarja Alatalo; Marie Nordmark; Marte Blikstad-Balas; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading instruction; reading comprehension; upper-secondary school; L1-subject of Swedish; national test; policy enactment; powerful knowledge; performative context; läsundervisning; läsförståelse; gymnasiet; svenskämnet; nationellt prov; policy enactment; powerful knowledge; performativ kontext;

    Sammanfattning : This study investigates reading instruction in the first year of upper-secondary school in Sweden in the L1-subject Swedish. The thesis focuses both on what happens to students’ reading and teachers’ teaching when classroom reading is controlled by assessments, examinations and a national reading comprehension test, and on what teachers of Swedish want their students to learn when reading and comprehending different types of texts. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska : Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet

    Författare :Anna Lindholm; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multilingual students; Swedish reading comprehension; reading strategies; middle school; strategy instruction; reading development; school-related texts; metacognition; Swedish as a Second Language; Svenska som andraspråk; multilingual students; Swedish reading comprehension; reading strategies; middle school; strategy instruction; reading development; school-related texts; metacognition;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to highlight the significance of reading strategies in developing multilingual middle-school students’ Swedish reading comprehension. Reading strategies are con-sidered from teaching, reading development and individual perspectives, and this compilation thesis comprises an introductory chapter and three articles. LÄS MER

  4. 14. Bedömning av läsförståelse - och sen då? : bedömning av meningsskapande i en kommunövergripande bedömningsprocess

    Författare :Helena Sjunnesson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :bedömning; fallstudie; löst kopplade system; performativitet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kommuners upprättande av lokala bedömningsprogram, där vad som sker i den pedagogiska praktiken ska utvärderas och kontrolleras, kan ses som exempel på hur en utvidgad bedömningskultur på internationell och nationell nivå transformerats till lokal nivå. I denna studie undersöks vilka konsekvenser en utökad bedömningskultur kan få för såväl pedagoger som för elever och undervisningsmiljö. LÄS MER

  5. 15. Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2

    Författare :Helena Eckeskog; Carin Jonsson; Monica Reichenberg; Anna Slotte Lüttge; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; reading comprehension strategies; literacy discourses; a balanced approach; primary years; läsförståelsestrategier; literacydiskurser; lågstadiet; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe, analyze and explore how five teachers work with reading comprehension in grade one and grade two, ages 7 and 8. My approach was ethnographically inspired and data was collected through observations, teachers´ diaries and interviews. LÄS MER