Sökning: "läsförståelse och svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden läsförståelse och svenska.

  1. 1. Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska : Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet

    Författare :Anna Lindholm; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multilingual students; Swedish reading comprehension; reading strategies; middle school; strategy instruction; reading development; school-related texts; metacognition; Swedish as a Second Language; Svenska som andraspråk; multilingual students; Swedish reading comprehension; reading strategies; middle school; strategy instruction; reading development; school-related texts; metacognition;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to highlight the significance of reading strategies in developing multilingual middle-school students’ Swedish reading comprehension. Reading strategies are con-sidered from teaching, reading development and individual perspectives, and this compilation thesis comprises an introductory chapter and three articles. LÄS MER

  2. 2. Ask and distract : Data-driven methods for the automatic generation of multiple-choice reading comprehension questions from Swedish texts

    Författare :Dmytro Kalpakchi; Johan Boye; Joakim Nivre; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; multiple choice questions; question generation; distractor generation; reading comprehension; second-language learners; L2 learning; Natural Language Generation; flervalsfrågor; frågegenerering; distraktorsgenerering; läsförståelse; andraspråkslärande; L2-inlärning; Natural Language Generation; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : Multiple choice questions (MCQs) are widely used for summative assessment in many different subjects. The tasks in this format are particularly appealing because they can be graded swiftly and automatically. LÄS MER

  3. 3. Tysk-svenska segmentella snarlikheter vid läsunderstödd hörförståelse i främmandespråksundervisningen

    Författare :Christian Hecht; Berlin Humboldt-Universität; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; svenska; tyska; främmande språk; läsförståelse; hörförståelse;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Words Don’t Come Easy : Decoding and Reading Comprehension Difficulties in Adolescents with Intellectual Disability

    Författare :Karin Nilsson; Henrik Danielsson; Åsa Elwér; Stefan Samuelsson; Kate Cain; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intellectual disability; Decoding; Reading comprehension; Intellektuell funktionsnedsättning; Avkodning; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Individuals with intellectual disability (ID) have difficulties with decoding and reading comprehension. However, studies focussing on why these difficulties occur are very sparse, and the existing literature has found conflicting results. LÄS MER

  5. 5. Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår : en undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3

    Författare :Maria Levlin; Kirk Sullivan; Åke Olofsson; Jakob Åsberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; reading difficulties; oral language comprehension; reading comprehension; educational outcome; Swedish national tests; learning; Lässvårigheter; språkförståelse; läsförståelse; skolresultat; nationella prov; lärande; Linguistics; lingvistik;

    Sammanfattning : I skolverkets rapporter framkommer att ca 15-20 % av eleverna inte klarar nationella proven i grundskolan. Varje år går även alltför många elever ut grundskolan utan behörighet till något av de nationella gymnasieprogrammen. LÄS MER