Sökning: "läsförståelse elever"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden läsförståelse elever.
1. Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår : en undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3
Sammanfattning : I skolverkets rapporter framkommer att ca 15-20 % av eleverna inte klarar nationella proven i grundskolan. Varje år går även alltför många elever ut grundskolan utan behörighet till något av de nationella gymnasieprogrammen. LÄS MER
2. Signs for Developing Reading : Sign Language and Reading Development in Deaf and Hard-of-Hearing Children
Sammanfattning : Reading development is supported by strong language skills, not least in deaf and hard-of-hearing (DHH) children. The work in the present thesis investigates reading development in DHH children who use sign language, attend Regional Special Needs Schools (RSNS) in Sweden and are learning to read. LÄS MER
3. Bedömning av läsförståelse - och sen då? : bedömning av meningsskapande i en kommunövergripande bedömningsprocess
Sammanfattning : Kommuners upprättande av lokala bedömningsprogram, där vad som sker i den pedagogiska praktiken ska utvärderas och kontrolleras, kan ses som exempel på hur en utvidgad bedömningskultur på internationell och nationell nivå transformerats till lokal nivå. I denna studie undersöks vilka konsekvenser en utökad bedömningskultur kan få för såväl pedagoger som för elever och undervisningsmiljö. LÄS MER
4. Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6
Sammanfattning : Avhandlingens syfte var att undersöka en grupp lärares undervisningspraktik i läsförståelse. Studien har genomförts med intervjuer av lärare som undervisar i årskurs 4–6. LÄS MER
5. Reading achievement : Its relation to home literacy, self-regulation, academic self-concept, and goal orientation in children and adolescents
Sammanfattning : The studies in this doctoral thesis investigated how home literacy, self regulation, academic self-concept, and goal orientation influence reading ability. Study 1 investigated the effect of family-based prerequisites, reading attitude, and self-regulated learning on reading ability. LÄS MER