Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 47 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att skapa en läsare : Läsarter och läsare av litterär text i svenskämnets nationella examination på gymnasiet – åren 1968 till 2013
Sammanfattning : In the curriculum for the subject of Swedish reading of literary texts is justified by ideas that literary reading will make the student learn more about the environment in which he/she lives, about herself/himself, as well as about others. It is well stated by previous research that what readings that is required and formulated in, for example, assignments or book talk, is important in how the text is discerned by the reader. LÄS MER
2. Vom Lesen lesen. Zur Konzeption und Darstellung des Lesers im postmodernen Roman
Sammanfattning : I postmoderna romaner tillskrivs läsaren en avgörande roll. Läsaren träder ofta fram som fiktionaliserad figur respektive protagonist i texternas handlingar, där olika typer av läsning och dessas olika funktioner visas upp och reflekteras. Läsarens och läsandets förekomst i dessa romaner är dock inte enbart ett diegetiskt fenomen. LÄS MER
3. Där berättelsen äger rum : Narration, perception och kognition i ett kombinerat text- och läsarperspektiv med exempel ur Eyvind Johnsons författarskap
Sammanfattning : I en narratologisk studie granskas spatialitet i skönlitterär prosatext. I texten undersöks några spatiala nivåer som kan länkas till extradiegetisk berättarinstans och "normal" perception kontra drömmar och visioner hos karaktärer inom diegesen. LÄS MER
4. Genesis och Jernet : ett möte mellan Sara Lidmans Jernbaneepos och bibelns berättelser
Sammanfattning : The subject of this dissertation is intertextuality between the Hebrew Bible and a piece of twentieth century Swedish fiction. The main purpose is to create analytical tools and to find a way to deal with fragmentary intertextuality between bible and literature. LÄS MER
5. Att kunna läsa innan skolstarten : Läsutveckling och lärandemiljöer hos tidiga läsare
Sammanfattning : The current study investigated the factors that have a positive impact on reading development by examining the influence of the home and school environment on students who started school already able to read (early readers). The reading proficiency of the students in the study was determined by a variety of reading tests conducted at the beginning of the school year and students were identified as “early readers”, “average readers”, or “non readers”. LÄS MER