Sökning: "läsa"

Visar resultat 16 - 20 av 119 avhandlingar innehållade ordet läsa.

  1. 16. The Art of Pleasing the Eye : Portraits by Nicolas de Largillierre and Spectatorship with Taste for Colour in the Early Eighteenth Century

    Författare :Roussina Roussinova; Margaretha Rossholm Lagerlöf; Sabrina Norlander Eliasson; Tomas Björk; Martin Olin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; spectatorship; pleasure; meaning; body and mind; senses; illusion; imagination; touch; colour; attention; attraction; detail; display; portraiture; art theory; amateur; conversation; honnêteté; performativity; Nicolas de Largillierre; Roger de Piles; konstvetenskap; Art History;

    Sammanfattning : This study examines the interaction between portraits by the exponent of French colourist painting Nicolas de Largillierre (1656–1745) and elite spectatorship in the early eighteenth century as enactment of the idea of painting as an art of pleasing the eye. As developed in the theory of art of Roger de Piles (1635–1709), the idea of painting as an art of pleasing the eye coexisted with the classicist view, which in turn emphasised the potential of painting to communicate discursive meanings and hence to engage the mind. LÄS MER

  2. 17. Lena lär lyda : Fostran och disciplinering i svensk skola 1947-1956

    Författare :Helene Båtshake; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grammar school; the history of pedagogy; compulsory school; structuralism; readers; educational discourse; socialisation; fosterage; power; discipline; discourse analysis; Foucault; Comparative and historical pedagogy; Jämförande och historisk pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this monograph is to discern what constituted the dominant fostering and discipline discourse in Swedish compulsory schools during the period 1947-1956. For this purpose Michel Foucault's discourse analysis has played a central role in this thesis. LÄS MER

  3. 18. Ordbetoning och ordbetydelse i rumänska

    Författare :Vivan Franzén; Allmän språkvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Uraliska och altaiska språk och litteratur; Uralian and Altaic languages and literatures; corpus; semantics; perception; count word; noun; vowel length; morphology; accent; phonetics; Stress; phonology; Phonetics; Fonetik; fonologi; Grammar; semiotics; syntax; Grammatik; semantik; semiotik;

    Sammanfattning : The book is divided into three parts. All three parts dealwith the Romanian word. Part A: Word stress has not been defined in one rule before. I show how one rule can be applied to nouns, verbs and countnouns of Romanian. LÄS MER

  4. 19. Formal Verification of Peripheral Memory Isolation

    Författare :Jonas Haglund; Roberto Guanciale; Mads Dam; Gligor Virgil; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; formal verification; interactive theorem proving; direct memory access; memory isolation; input output; formell verifiering; interaktiv datorassisterad beviskonstruktion; direkt minnesåtkomst; minnesisolering; indata utdata; Datalogi; Computer Science;

    Sammanfattning : In many contexts, computers run both critical and untrusted software,necessitating the need for isolating critical software from untrusted software.These computers contain CPUs, memory and peripherals. LÄS MER

  5. 20. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3

    Författare :Birgitta Jansson; Anna Ehrlin; Anna Lyngfelt; Tarja Alatalo; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical literacy; democratic citizens; teaching; concept of texts; critical literacy; demokratiuppdraget; textaktiviteter; tidiga skolår; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER