Sökning: "läsa"

Visar resultat 11 - 15 av 119 avhandlingar innehållade ordet läsa.

  1. 11. Difficult to read or difficult to solve? : The role of natural language and other semiotic resources in mathematics tasks

    Författare :Anneli Dyrvold; Magnus Österholm; Ewa Bergqvist; Johan Lithner; Candia Morgan; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; multisemiotics; task text; difficulty; mathematical reading ability; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Mathematics; Pedagogik; Linguistics;

    Sammanfattning : When students solve mathematics tasks, the tasks are commonly given as written text, usually consisting of natural language, mathematical notation and different types of images. This is one reason why reading and interpreting such texts are important parts of being mathematically proficient, at least within the school context. LÄS MER

  2. 12. Sju barn lär sig läsa och skriva : Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola

    Författare :Carina Fast; Donald Broady; Caroline Liberg; Magnus Persson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Education; literacy; ethnography; text; popular culture; media; habitus; capital; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic study in which seven Swedish children from different social and cultural environments were followed over three years. The study began when the children were four years old.The main aim of this thesis is to investigate through what social and cul-tural practices seven children meet literacy events in their families. LÄS MER

  3. 13. Skolan i livet - livet i skolan : Några illitterata invandrarkvinnor lär sig tala, läsa och skriva på svenska som andraspråk

    Författare :Berit Lundgren; Per-Olof Erixon; Åsa Bergenheim; Bengt-Göran Martinsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socio-cultural theory; cultural communities; immigrant; Swedish as a second language; written language; literacy; gender; adults; learning process; teaching; collaborative discussion; interaction; interpreter; Pedagogiskt arbete; Education; pedagogik;

    Sammanfattning : Many immigrants in Sweden have not had the chance to learn to read and write, for various reasons. In Sweden, literacy is a prerequisite to being able to function in the cultural community, and for many immigrants this is the first time that they experience their inability to read and write as a handicap or see themselves as “illiterate”. LÄS MER

  4. 14. Att läsa och förstå svenska. Läsförmågan hos elever i årskurs 9 i Borås 2000-2002

    Författare :Per Fröjd; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Vikingatida runbleck : Läsningar och tolkningar

    Författare :Sofia Pereswetoff-Morath; Henrik Williams; Magnus Källström; Veturliði Óskarsson; Judith Jesch; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; runes; runic inscriptions; runic plates; runic inscriptions in metal; runes on non-monumental objects; cryptic runic inscriptions; reading and interpreting; methods of interpretation; Viking-Age; incantations; magic formulas; amulets; magic; runor; runinskrifter; runbleck; runinskrifter i metall; runor på lösföremål; krypterade runinskrifter; att läsa och tolka; tolkningsmetodiker; vikingatiden; besvärjelser; trollformler; amuletter; magi;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling syftar till att utveckla läsningen och tolkningen av inskrifterna på de i dagsläget 46 kända vikingatida runblecken. Målet är att ge en så tydlig bild som möjligt av inskriftsgenren vikingatida runbleck. I detta syfte har upprepade fältundersökningar av runblecken genomförts med stereomikroskop. LÄS MER