Sökning: "läsa och skriva!"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden läsa och skriva!.

  1. 1. Skriva fel och läsa rätt? : Eddiska dikter i Uppsalaeddan ur ett avsändar- och mottagarperspektiv

    Författare :Maja Bäckvall; Henrik Williams; Heimir Pálsson; Paula Henrikson; Svanhildur Óskarsdóttir; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Codex Upsaliensis DG 11 4to; Uppsala Edda; Snorri Sturluson; eddic poetry; descriptive reception philology; scribal error; Old Norse; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This dissertation focuses on the eddic poetry in the Codex Upsaliensis DG 11 4to, the Uppsala Edda. The manuscript has long been considered too far removed from the assumed original of the text to be of much use to editors, with the result that it was largely neglected by philologists during the last century. LÄS MER

  2. 2. Sju barn lär sig läsa och skriva : Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola

    Författare :Carina Fast; Donald Broady; Caroline Liberg; Magnus Persson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Education; literacy; ethnography; text; popular culture; media; habitus; capital; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic study in which seven Swedish children from different social and cultural environments were followed over three years. The study began when the children were four years old.The main aim of this thesis is to investigate through what social and cul-tural practices seven children meet literacy events in their families. LÄS MER

  3. 3. Participation and ICT : Students with Special Educational Needs in Upper Secondary School

    Författare :Moa Yngve; Helena Hemmingsson; Helene Lidström; Elin Ekbladh; Ingeborg Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Accommodations; assessment; education; environment; information technology; occupational therapy; rasch analysis; school activity; support; work;

    Sammanfattning : Introduction: The use of information and communication technology (ICT) has been highlighted over the past 20 years as a promising accommodation to improve participation in school activities among students with special educational needs (SEN). However, evidence is still needed. LÄS MER

  4. 4. Brandvägg. Ord och handling i en yrkesutbildning

    Författare :Anna-Lena Göransson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational training; Vygotskij; Student-teacher interaction; Student interaction; Sociocultural perspective of learning; Problem based learning PBL ; Practice and theory; Patterns of language use; Patterns of participation; Learning environment; Languaging; Language use; Language and learning; Ethnography of speaking; Firefighters; Didactics; Class-room literacy; Dialogicity; Work-place literacy; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Brandmän; Svenska;

    Sammanfattning : Brandvägg describes how a group of firefighters, who consistently maintain that they are “practitioners and not theorists”, relate to various forms of language based knowledge and language based “knowledging” in their vocational training, which is based on problem based learning. From a sociocultural perspective to learning, and within the parameters of a didactic perspective with the focus on the students as learning language users, understanding is searched for what happens in the educational setting. LÄS MER

  5. 5. Lyssnandets praktik : Medborgardialog, icke-vetande och förskjutningar

    Författare :Sofia Wiberg; Karin Bradley; Jonathan Metzger; Jonna Bornemark; Maria Hellström Reimer; KTH; []
    Nyckelord :citizen participation; political listening; unknowing; practical knowledge; ratio; intellectus; pactivity; medborgardialog; politiskt lyssnande; icke-vetande; praktisk kunskap; ratio; intellectus; paktivitet; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : I dialogforskning och planeringspraktik pekas det ofta på vikten av att skapa fler forum för att ”ge röst” till invånargrupper i syfte att skapa mer politiskt jämlika processer, stärka demokrati och social hållbarhet (Abrahamsson, 2015) samtidigt som mindre fokus sätts på de praktiker och vanor som avgör vad som kan höras. Det är en omöjlighet att lyssna på allt, ett lyssnande innebär därmed alltid ett sorterande där vissa saker får utrymme och annat blir bortsorterat (Palmås och von Bush, 2015). LÄS MER