Sökning: "läroplansteoretisk svenska"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden läroplansteoretisk svenska.

  1. 1. Mellan retorik och praktik. : En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994

    Författare :Edmund Knutas; Per-Olof Eixon; Bo G. Jansson; Bengt-Göran Martinsson; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolämnet svenska; gymnasieskolan; ämnesdidaktiska kunskaper; transformation; ramfaktorer; läroplansteori; klassifikation; inramning; medborgarskap; samhälle; retorik och praktik; school subject Swedish; upper secondary school; pedagogical content knowledge; transformation; frame factors; curriculum theory; classification; framing; citizenship; society; rhetoric and practise; Pedgogical work;

    Sammanfattning : Swedish as a school subject has long been debated in Sweden, and ideas concerning its content, role and function in school and society have varied greatly throughout the years. In 1994, there was an upper secondary school reform which resulted in a partial revision of the Swedish subject, including its introduction within a new course and grading system. LÄS MER

  2. 2. Skolreformernas dilemman : En läroplansteoretisk studie av kampen om tid i den svenska obligatoriska skolan

    Författare :Daniel Sundberg; Agneta Linnér; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; educational reform; educational restructuring; social change; critical discourse analysis; temporal aspects of curriculum; the national timetable; teaching; compulsory school; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Educational restructuring is an international phenomenon, which emphasizes flexibility, local decision-making, self-regulation and innovation in contrast to previous bureaucratic governing and standardised teaching. Current reforms aim at a school adapted to the emerging information- and knowledge intensive society. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsfrågan : En läroplansteoretisk studie av den svenska gymnasieskolans reformer mellan 1960-talet och 2010-talet

    Författare :Carl-Henrik Adolfsson; Daniel Sundberg; Stefan Lund; Lisbeth Lundahl; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; politics of knowledge; educational reform; curriculum content; governing mechanism; socioeconomic change; upper secondary school; critical realism; teacher; pupil; critical discourse analysis; discursive shifts; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : In a society where the labour market is becoming increasingly knowledge intensive and more differentiated, education has assumed greater importance for the capitalist states integrative functions as for the competitiveness in the global economy. As a consequence, the educational system has become a key governing resource for the state to meet and manage different kinds of social changes and problems. LÄS MER

  4. 4. Ett monokulturellt erbjudande. : Om svenska som andraspråk i grundskolans läro- och kursplaner

    Författare :Ann-Christin Torpsten; Elisabeth Elmeroth; Lena Fritzén; Karin Taube; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Läroplaner; kursplaner; deltagande; monokultur; multikultur; kompensera; komplettera; likformig; olikformig; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Övergripande syfte med denna licentiatavhandling var att synliggöra vad grundskolans ämne svenska som andraspråk erbjuder andraspråkselever i termer av lärande. Studien analyserar vilka utbildningsideal formulerade i läroplaner och konkretiserade i kursplaner ämnet svenska som andraspråk kan sägas omfattas av. LÄS MER