Sökning: "läroplaner"

Visar resultat 21 - 25 av 35 avhandlingar innehållade ordet läroplaner.

  1. 21. Entreprenörskap i skolan : Formulering och transformering av GY11 inom gymnasieskolans hantverksprogram

    Författare :Jessica Wallin; Andreas Fejes; Susanne Köpsén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur entreprenörskap i skolan formuleras i läroplaner och tolkas av de som är verksamma inom gymnasieskolans hantverksprogram. Med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv (Dahlgren, 1990; Lindensjö och Lundgren, 1986; Lindlensjö och Lundgren, 2000; Linde, 2000; Englund, 1997; Englund, 2005; Bernstein, 1971; Bernstein, 1990; Bernstein, 2000) studeras läroplanens formulerings- och transformeringsarenor, och relationen mellan dessa. LÄS MER

  2. 22. En komplex historia : Lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet

    Författare :Jessica Jarhall; Bengt Schüllerqvist; Ann-Kristin Högman; David Ludvigsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; history teaching; lower secondary school; experienced teachers; transformation; teaching patterns; teaching strategies; transformation factors; school contexts; history didactics concepts; Historieundervisning; högstadiet; erfarna lärare; omformning; undervisningsmönster; undervisningsstrategier; omformningsfaktorer; skolkontexter; historiedidaktiska begrepp; History; Historia;

    Sammanfattning : What do history teachers teach about? How do they represent it? Why do they choose to teach the way they do? The main purpose of this study is to analyse what teaching patterns and strategies history teachers in lower secondary schools use in their history teaching for pupils aged 13-16. An additional aim is to get hold of how teachers transform their knowledge and experiences into history teaching. LÄS MER

  3. 23. Krian i förvandling : uppsatsämnen och skrivanvisningar för läroverkets svenska uppsatsskrivning

    Författare :Lena Lötmarker; tolkning i offentlig sektor och översättning danska och isländska Avdelningen för svenska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; argumentation; genre; dispositio; inventio; composition; progymnasmata; rhetoric; textbooks; university entrance examination; curricula; grammar school; essay writing; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : This dissertation is about the goals that existed for Swedish essay writing in grammar schools from the start of the nineteenth century to the 1960s. The point of departure is the contrast between the negative image often painted of this essay writing and the positive picture painted of writing tuition before this period (classical rhetoric) and after it (process-oriented writing with the emphasis on genres outside the world of school). LÄS MER

  4. 24. Two facets of Innovation in Engineering Education : The interplay of Student Learning and Curricula Design

    Författare :Anders Berglund; Sofia Ritzén; Martin Edin Grimheden; Margareta Norell Bergendahl; William Ion; KTH; []
    Nyckelord :Engineering education; innovation; design; learning elements; student; change; Ingenjörsutbildning; innovation; design; lärandeelement; student; förändring;

    Sammanfattning : This thesis covers two main perspectives ofinnovation; first, innovation is regarded as an outcome-related mechanism wherelearning is expressed through artefact presentations at the end of adevelopment process; second, innovation comprises a change mechanism in theprocess of student learning, influencing educators to reconsider new methods andpractices. Building on qualitative data from engineering design courses, theaim has been to explore how learning elements in engineering educationinfluence students during early-phase innovation. LÄS MER

  5. 25. Självklart och oklart : Mänskliga rättigheter som kunskapsinnehåll i gymnasieskolan

    Författare :Frida L Nilsson; Mänskliga rättigheter; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Mänskliga rättigheter; gymnasieskola; rättighetsspråk; associativt rättighetsspråk; kunskapsinnehåll; människorättsspråk; juridifiering; värdegrund; skyldigheter; vernacularization; vernakularisering; Swedish upper secondary school; utbildning; utbildning om mänskliga rättigheter; human rights; human rights education; rights language; Swedish upper secondary school; Sweden; education;

    Sammanfattning : In 2011, human rights were introduced in the Swedish national curriculum and in subject syllabi. But what do teachers and students talk about when they talk about human rights? By examining rights language in national curricula, textbooks and teachers’ and students’ speech, the study shows how human rights are created as content through a meaning-making cultural translation process - vernacularisation. LÄS MER