Sökning: "läroplaner"

Visar resultat 11 - 15 av 35 avhandlingar innehållade ordet läroplaner.

  1. 11. Musisk pedagogik med kunskapande barn : vad Fröbel visste om visan som tolkande medel i barndomens studiedialog

    Författare :Berit Uddén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Music and children; Music; Instruction and study; Fröbel; Friedrich; 1782-1852; Musikpedagogik; Musikundervisning; Barn och musik; Musik; Sång; studier och undervisning; läroplaner; historia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Den långa vägen till en jämställd gymnasieskola : Genuspedagogers förståelse av gymnasieskolans jämställdhetsarbete

    Författare :Victoria C Wahlgren; Pia Williams; Tomas Kroksmark; Tiina Rosenberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; upper secondary school; gender equality; phenomenology; hermeneutics; reflection; @ography; gender theory; gender pedagogues; class; gender; supervision; didactics; life-world; resistance; curriculum; gender awareness; Sverige; gymnasieskolan; jämställdhet; likabehandling fenomenologi; hermeneutik; reflektion; @ography; genusteori; genus-pedagog; jämställdhet; lärare; klass; kön; handledning; arbetssätt; gymnasieskolan; livsvärlden; motstånd; läroplaner; genusmedvetenhet; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om genuspedagogikens innehåll och arbetssätt med utgångspunkt tagen i genuspedagogernas erfarenhet. Målet är att kunna generera ny kunskap om hur jämställdhetsarbetet i gymnasieskolan ska kunna fungera och att elever i gymnasieskolan ska kunna bemötas på ett jämställt sätt, oberoende av kön. LÄS MER

  3. 13. Dramapedagogik som demokratisk fostran? : Fyra dramapedagogiska perspektiv dramapedagogik i fyra läroplaner

    Författare :Mia-Marie Sternudd-Groth; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Dramapedagogik som demokratisk fostran? : Fyra dramapedagogiska perspektiv : dramapedagogik i fyra läroplaner

    Författare :Mia Marie F. Sternudd; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; educational drama; reflection; democratic value; curriculum; perspective; artistically oriented; personal development; critically liberating; holistic learning; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The dissertation deals with the issue of reflection, democracy and educational drama. The overarching aim of the dissertation is to investigate whether educational drama may be perceived as fostering democratic values in the literature and curricula. LÄS MER

  5. 15. Synen på skrivande : föreställningar om skrivande i mediedebatter och gymnasieskolans läroplaner

    Författare :Martin Malmström; Gunnar Andersson; Jan Svensson; Staffan Selander; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; writing; critical discourse analysis; writing discourses; literacy crisis; curriculum; media debates; students; upper secondary school; higher education; academic writing; skrivande; kritisk diskursanalys; skrivdiskurser; literacy-kris; läroplan; mediedebatter; studenter; elever; higher education; academic writing; writing; critical discourse analysis; writing discourses; literacy crisis; curriculum; media debates; students; upper secondary school; higher education; academic writing; skrivande; kritisk diskursanalys; skrivdiskurser; literacy-kris; läroplan; mediedebatter; studenter; elever; higher education; academic writing;

    Sammanfattning : This dissertation is about the view of writing. One of the intentions of the study is to analyse different notions of writing that become manifest in media debates about student writing. Another intention is to analyse conceptions of writing in curricula and course plans for upper secondary school in Sweden from 1970 to 2011. LÄS MER