Sökning: "läroplanen"
Visar resultat 1 - 5 av 35 avhandlingar innehållade ordet läroplanen.
1. Den levda läroplanen : en studie av naturorienterande undervisningspraktiker i grundskolan
Sammanfattning : The aim of this thesis is to develop knowledge about what students actually learn in lower secondary school science, regardless of intentions and policies. This is conceptualized as a study of the lived curriculum. During the last decades, new ways of organizing classroom work have evolved in Sweden. LÄS MER
2. The Interpretation and Translation of Global Ideas into Local Practices : A Study of the Internationalisation of Higher Education in Mozambique
Sammanfattning : Internationalisation and its components, such as curriculum internationalisation and international partnerships, have evolved over time in the context of higher education. In this thesis, such terminologies are addressed as global ideas of internationalisation because internationalisation is described as a global, intentional and inclusive concept in higher education, even though it is understood to have been pursued under coercion and contestation in Africa and elsewhere. LÄS MER
3. Entreprenörskap i skolan : Formulering och transformering av GY11 inom gymnasieskolans hantverksprogram
Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur entreprenörskap i skolan formuleras i läroplaner och tolkas av de som är verksamma inom gymnasieskolans hantverksprogram. Med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv (Dahlgren, 1990; Lindensjö och Lundgren, 1986; Lindlensjö och Lundgren, 2000; Linde, 2000; Englund, 1997; Englund, 2005; Bernstein, 1971; Bernstein, 1990; Bernstein, 2000) studeras läroplanens formulerings- och transformeringsarenor, och relationen mellan dessa. LÄS MER
4. Inget klöver utan matematik : En studie av matematik i yrkesutbildning och yrkesliv
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att öka förståelsen för aspekter som inverkar på relationen mellan yrkeselevers kunskaper och de kunskaper som behövs i yrkeslivet. Detta görs genom att undersöka olika aktörers perspektiv på yrkeslivets behov av matematikkunskaper, matematikundervisning på yrkesprogram och utformningen av läroplanen Gy11. LÄS MER
5. I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande : En studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola
Sammanfattning : Målen har fått en allt viktigare position i skolan, elevernas resultat likaså. I den här studien belyses och undersöks lärares tolkning och realisering av kursplanemål i grundskolan. Läroplanen föreskriver att samtliga elever i grundskolan skall nå förutbestämda kunskapsmål. LÄS MER