Sökning: "lärlingsutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet lärlingsutbildning.

  1. 1. Gymnasial lärlingsutbildning på Handels- och administrationsprogrammet : En studie av lärlingsutbildningens förutsättningar och utvecklingen av yrkeskunnande

    Författare :Per Kristmansson; Ulf Lundström; Ingrid Berglund; Gun-Britt Wärvik; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lärlingsutbildning; yrkesutbildning; yrkeskunnande; handelsbranschen; handels- och administrationsprogrammet; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : This thesis is about the workplace-based part of the 2008-11 pilot project of upper secondary apprenticeship education (USAE) in the Business and Administration programme. The aim is to develop knowledge on the ways in which USAE is realised in the Business and Administration programme, and how students in this programme develop professional skills. LÄS MER

  2. 2. Skriftbruk som yrkeskunnande i gymnasial lärlingsutbildning : Vård- och omsorgselevers möte med det arbetsplatsförlagda lärandets skriftpraktiker

    Författare :Enni Paul; Marianne Teräs; Viveca Lindberg; Ingrid Berglund; Ingrid Henning Loeb; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; vocational education; upper secondary school; apprenticeship education; workplace-based learning; Health and Social Care Programme; New literacy studies; literacies; literacy practice; literacy event; yrkesutbildning; yrkesprogram; lärlingsprogram; arbetsplatsförlagt lärande; vård och omsorg; New literacy studies; skriftbruk; skriftpraktik; skrifthändelse; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe and critically discuss the literacies apprentice-students in the Health and Social Care Programme in the upper secondary school in Sweden are given access to during the workplace-based learning part of the education. The study draws on sociocultural understandings of learning and knowing, and on perspectives developed in the field of new literacy studies of literacies as situated social practices. LÄS MER

  3. 3. Lärlingsfrågan : Institutionell förändring, ekonomiska föreställningar och historiska begrepp i den svenska debatten om lärlingsutbildningen, 1890-1917

    Författare :Sandra Hellstrand; Pernilla Jonsson; Christian H. Jørgensen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; apprenticeship; apprentice; institutions; institutional change; educational history; Sweden; vocational education and training; crafts; industry; economics; human capital; on-the-job training; 1890-1917; conceptual history; trade; occupation; vocation; class; estate; employer; producer; master craftsman; lärlingsutbildning; lärlingsfrågan; lärling; utbildningshistoria; yrkesutbildning; institutioner; institutionell förändring; nationalekonomi; humankapital; ekonomiska föreställningar; begreppshistoria; yrke; fack; klass; stånd; mästare; idkare; arbetsgivare; 1890-1917; ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : The turn of the 20th century was a formative period of industrialisation and class formation, and a key period in the development of European systems of vocational education and training. At that time, apprenticeship training was frequently debated in Sweden, just as it was in many other parts of Europe. LÄS MER

  4. 4. Lärlingsläraren - en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning

    Författare :Annica Lagström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; vocational education and training VET ; apprenticeship; vocational teacher; upper secondary school apprenticeship teacher; initial vocational and education training teacher IVET ; heathcare teacher; vehicle teacher; upper secondary school; workplace training; workplace learning; content analysis; social construction;

    Sammanfattning : Vocational teachers will acquire a new role and different working conditions in the new upper secondary school apprenticeship programme. The aim is to highlight how this new role is formulated, how the teachers will work, and what their role will be once a large part of the programme has been transferred to the workplace. LÄS MER

  5. 5. Lärande under samma hatt : mästarens, gesällens och lärlingens bekantgörandelära och lärandelära i aktion

    Författare :Elisabet Jernström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Vår tids yrkesutbildning har sin grund i den förändrade utbildningssituation som uppstod i och med skråväsendets upphörande. En utredning kom 1912 med förslag som ledde till utbildningsreformer 1918, 1921 och 1941 vilka bland annat innebar att yrkesskolor inrättades och tekniska elementarskolor omorganiserades till tekniska fackskolor. LÄS MER