Sökning: "läraryrket"

Visar resultat 6 - 10 av 10 avhandlingar innehållade ordet läraryrket.

  1. 6. Mellan tradition, demokrati och marknad : - en analys av lärares identitetskonstruktion, i samtal kring etiska frågor i läraryrket

    Författare :Sara Irisdotter Aldenmyr; Sven Hartman; Johanna Gustafsson Lundberg; Gunnel Colnerud; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher identity; democracy; school tradition; marketisation; school development; critical discourse analysis; discourse ethics.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the construction of teacher identity in the field of tension between teacher tradition, democratization and a free economic market. The main purpose is to analyze what aspects of teacher identity are constructed as teachers talk about ethical questions in their practice. LÄS MER

  2. 7. Interpreting Policy Convergence Between the Left and the Right

    Författare :Johan Wennström; Elin Wihlborg; Magnus Henrekson; Johan Tralau; Magnus Jerneck; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hedgehog–fox metaphor; Immigration; Moderate Party; Moral foundations; Policy convergence; School choice; Social Democracy; Thought collectives;

    Sammanfattning : This dissertation is made up of four essays that address major problems in the policy areas of education and immigration in Sweden and an introductory essay that offers an overarching analysis of the results of the four individual studies. The first three essays analyze the significant decline in quality of elementary and secondary education since the late 1990s from three different angles: the decline in teachers’ working conditions and status (Essay I), the deficiencies in the regulatory framework of Sweden’s system of school competition between public and for-profit providers of education (Essay II), and the prescribed view of knowledge in Swedish schools (Essay III). LÄS MER

  3. 8. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  4. 9. Lärares förtroendearbetstid

    Författare :Per Lindqvist; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; teacher thinking; stress; Teachers; grounded theory; Pedagogik; didaktik; Lärare arbete och arbetsmarknad Sverige;

    Sammanfattning : The aim of this study is to generate a grounded theory about the work done by teachers. The initial area of data collection was the work done by teachers in their non-regulated hours, in which the teachers are expected to carry out professional activities like planning, preparation, correcting and spontaneous contacts with students, parents and colleagues. LÄS MER

  5. 10. Lärares raster : innehåll i mellanrum

    Författare :Ulla Karin Nordänger; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers; recess periods; professional content; interspace; interaction alertness; burnout; abstract sociality; back regions; team; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : This study, in which a Grounded Theory approach is used, attempts to determine what happens during teachers’ recess periods and the effect these interspaces might have on the everyday work of teachers. The aim is to generate a concrete theory out of observations and interviews, simultaneously showing what’s going on in the field and taking into account the main concerns of those acting there. LÄS MER