Sökning: "lärarutbildningen"

Visar resultat 1 - 5 av 60 avhandlingar innehållade ordet lärarutbildningen.

  1. 1. Maktutövning ur ett organisations- och genusperspektiv

    Författare :Gunilla Albinsson; Kerstin Arnesson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Organisation; Genus; Sjukvården; Sverige; Maktutövning; Resistance; Power; Gender;

    Sammanfattning : Inom svensk hälso- och sjukvård är 82% av samtliga landstingsanställda kvinnor. Majoriteten av dessa kvinnor återfinns i organisationsstrukturens mellanskikt eller bas. I denna avhandling problematiseras den process inom vilken maktutövning sker i vardagliga möten mellan kvinnor och män inom tre somatiska vårdavdelningar. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieskola i förändring, IT & mediekultur : Skilda sätt att erfara IT i gymnasieskolan

    Författare :Marie Leijon; Elisabeth Söderquist; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mediekultur; medier; IT; gymnasieskolan; likvärdighet; lärande; senmodern; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att studera skilda sätt att erfara IT i gymnasieskolan. Följande frågor ställs: Hur kan variationen i de skilda sätten att erfara IT förstås? Hur kan empirin ytterligare förstås genom en kontextualisering? Utifrån en fenomenografisk ansats intervjuas elever, lärare och skolledare vid tre gymnasieprogram. LÄS MER

  3. 3. Vad är religionslärarkunskap? : En diskursanalys av trepartssamtal i lärarutbildningen

    Författare :David Carlsson; Christina Osbeck; Karin Sporre; Jari Ristiniemi; Jon Magne Vestøl; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; religious education; teacher education; knowledge; teacher knowledge; supervision; supervision trialogue; supervision conference; discourse; discourse analysis; observation;

    Sammanfattning : From an overall perspective, the aim of this thesis is to investigate teachers’ knowledge in relation to Swedish teacher education and to the school subject religious education (RE), by exploring constructions of essential knowledge for an RE teacher. Two research questions are in focus: What RE teacher knowledge is discursively constructed in teacher education supervision trialogue and in interviews with student teachers, teacher educators from school and teacher educators from university? How are those discourses constructed in supervision trialogue between student teachers, teacher educators from school and teacher educators from university? The results are based on empirical material consisting of six observations of teacher education supervision trialogues (three-way conferences) in RE and interviews with RE student teachers, RE teacher educators from upper secondary school and RE teacher educators from university, both before and after each trialogue. LÄS MER

  4. 4. Moralen, barnet eller vetenskapen? : En studie av tradition och förändring i lärarutbildningen

    Författare :Agneta Linné; Lars-Magnus Engström; Donald Broady; Ulf P. Lundgren; Daniel Kallós; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teacher education; educational sociology; educational history; educational theories; social theories; curriculum research; curriculum theory; theories of cultural reproduction; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Tradition and change in compulsory school teacher education are studied historically, using the theoretical framework of curriculum theory and theory of cultural reproduction. The concepts of classification and framing are used as analytic devices. LÄS MER

  5. 5. Ämnet som nästan blev : En studie av metodiken i lärarutbildningen 1842- 1988

    Författare :Åsa Morberg; Jan-Erik Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teaching practice; white papers; curricula for teacher traing; frame factor theory; techniques for teacher-pupil interaction; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The development of "teaching practice" (Sw: "metodik") in teacher training (compulsory school level, that is, primary and secondary junior high school or grades 1 to 9) from 1842 to 1988 is described. Based on a number of evaluations of teacher training the following questions are posed: Has an earlier central role for teaching practice in teacher training changed? Has teaching practice become marginalised in teaching training? The empirical sources for this thesis are white papers and curricula for teacher. LÄS MER