Sökning: "lärares profession"
Visar resultat 1 - 5 av 23 avhandlingar innehållade orden lärares profession.
1. Lärares lärande om elever - en sociologisk studie om yrkespraktik
Sammanfattning : This is a study of how professional teachers’ learning about students takes place in relation to changed requirements and new organisational preconditions. Based on an approach from the theory of professions with inspiration by Lipsky’s concept of street level bureaucrats, it examines which strategies or methods teachers develop in order to cope with the changes. LÄS MER
2. Det sitter inte i väggarna : Yrkesidentiteter i lärares berättelser om skola och arbete
Sammanfattning : This dissertation deals with the changing conditions for schools and the teaching profession from a teachers’ perspective. The process of the global restructuring of national educational systems that gained momentum in Sweden in the 1990s, involved the introduction of a school voucher system, competition mechanisms and the decentralization of responsibilities to schools and teachers. LÄS MER
3. Lärarlegitimation som professionsstrategi : En analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering
Sammanfattning : Teacher license as professional strategy - an analysis of the Swedish license reform as an argument for the teaching profession's (re)professionalization.... LÄS MER
4. Läraryrkets tillfredsställelse och påfrestning : en empirisk metodstudie för klassificering av kritiska situationer i lärares yrkesutövning
Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Mellan akademi och profession : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att granska hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom svensk lärarutbildning. Utgångspunkten tas i det faktum att lärares yrkeskunskaper under lång tid varit uppdelade och beskrivna som teoretiska och praktiska, till exempel uttryckta som lärares tänkande respektive lärares handlande, eller vad lärare vet och vad lärare kan utföra. LÄS MER