Sökning: "lärare"
Visar resultat 6 - 10 av 480 avhandlingar innehållade ordet lärare.
6. Bedömningsmakten : Berättelser om stat, lärare och elev, 1960‐1995
Sammanfattning : Avhandlingen handlar om hur bedömningssystemet i bred bemärkelse presenterades i betygsdebatten i samband de politiska besluten om betygssystemet för gymnasiet mellan 1960 och 1995. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i de berättelser som konstruerades under perioden. LÄS MER
7. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER
8. En god lärare : några perspektiv och empiriska bidrag
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att beskriva och förstå hur en årskull nya grundskollärare vid Luleå tekniska universitet uppfattar läraruppdraget och sig själva som goda lärare samt hur uppfattningarna förändras under utbildningen. Jämförelser görs med samhällets mål och några omvärldsperspektiv. LÄS MER
9. Lärare av idag : om konstitutioneringen av identitet och roll
Sammanfattning : This thesis comprises four articles and a summarizing text. The articles build on three sets of data regarding various aspects of the teaching profession. LÄS MER
10. Lärare tar gestalt : En hermeneutisk studie av texter om lärarblivande på distans
Sammanfattning : Texts, including teachers' responses to students' practice journals, in which a group of trainee teachers and their lecturers reveal their experiences of a distance education programme for primary school teacher training are interpreted in this thesis from within a hermeneutical tradition. Attention is focused first on how students through their texts conceptualise themselves as becoming teachers and also on how their teachers' responses to the students' texts contribute to this process. LÄS MER