Sökning: "lärare som ledare"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden lärare som ledare.
1. Ledarskapande retorik : Dag Hammarskjöld och FN:s övriga generalsekreterare som scen för karisma, dygder och ledarideal
Sammanfattning : Varför får enskilda ledare så mycket uppmärksamhet inom organisationer och i media? Hur ska en bra ledare vara? Finns det internationella ledarskapsideal? Hur tar sig ideal uttryck i praktiken? Hur kan en organisation ledas ”bara” genom visioner och värderingar? Det här är några av de frågor som ställs i Ledarskapande Retorik. För att söka svar kommer tre vetenskapliga områden att föras samman; ledarskapsteori, aristotelisk dygdeetik och retorik. LÄS MER
2. Att iscensätta lärande : Lärares reflektioner över det pedagogiska arbetet i en konstnärlig kontext
Sammanfattning : The present thesis examines the meeting between the artistic and the pedagogical dimensions in the work of teachers. The main aim is to describe the learning in practice, emerging from a collective creative process. The point of departure is teachers' experience of a musical-production as part of the pedagogical work in school. LÄS MER
3. Skolpolitik, skolutvecklingsarena och sociala processer : Studie av en gymnasieskola i kris
Sammanfattning : This dissertation is based on a case study of a series of events at a newly started Swedish high school. The study employs a qualitative methodology comprising of interviews, participant observation and analysis of text documents. LÄS MER
4. Rektorers normer i ledarskapet för skolutveckling
Sammanfattning : This thesis puts a focus on school leadership and school development. The local authorities took over responsibility for public education in 1991. At the same time, steerage by rules was abandoned in favour of steerage by goal-setting and result evaluation. The principal is an important link in this chain of steerage. LÄS MER
5. Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal : en studie av identitetskonstruktion
Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how multilingual fifth-grade pupils in Sweden construct their own and each other’s identities through verbal and non-verbal discourse acts, in group discussions of diary texts without a teacher present. The group discussions were audio and video recorded by the pupils themselves and transcribed by me as a researcher. LÄS MER