Sökning: "lärare intervjuer"
Visar resultat 1 - 5 av 142 avhandlingar innehållade orden lärare intervjuer.
1. Lärares beskrivningar av evolution som undervisningsinnehåll i biologi på gymnasiet
Sammanfattning : Biological evolution is part of the syllabi for Biology and Science in Swedish upper secondary school. In the syllabi, evolution is not only presented as a topic in Biology courses, but is also regarded as a unifying theme. The teacher has a fundamental role in deciding how the national curriculum is translated into the educational situation. LÄS MER
2. En god lärare : några perspektiv och empiriska bidrag
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att beskriva och förstå hur en årskull nya grundskollärare vid Luleå tekniska universitet uppfattar läraruppdraget och sig själva som goda lärare samt hur uppfattningarna förändras under utbildningen. Jämförelser görs med samhällets mål och några omvärldsperspektiv. LÄS MER
3. Samproducerat ledarskap : Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om ledarskapet i skolan. Skolan är en sammansatt verksamhet och i ledarskapet handlar det om att hantera många olika uppgifter på olika nivåer. Samtidigt som skolledare och lärare skall leva upp till samhälleliga förväntningar på skolverksamheten skall de också hantera kulturella villkor inom skolan. LÄS MER
4. Tid för tillit : Kritiska ögonblick i rektorers vardagsarbete
Sammanfattning : This study focuses on principals’ leadership in the light of trust as a natural phenomenon. Trust has earlier been seen as a factor in management and organizations to create results. However, what leadership actions that principals and teachers perceive contribute to this trust has not been studied in a Swedish school context. LÄS MER
5. Lärare i en ny tid : Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter
Sammanfattning : Den svenska grundskolan har under de två senaste årtiondena genomgått omfattande reform- och förändringsprocesser. Från en strukturell nivå har dessa drivit fram en ny tid med ett i grunden förändrat uppdrag för skolan och dess lärare. I denna avhandling antas emellertid att lärare som aktörer kan forma förändringar och strukturer. LÄS MER