Sökning: "lärare etik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden lärare etik.

  1. 1. Lärares samtal om etik : Sociala representationer av etikundervisning på mellanstadiet inom ramen för de samhällsorienterande ämnena

    Författare :Helena Anderström; Osbeck Christina; Kerstin von Brömssen; Robert Thornberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teachers; teaching; ethics education; primary school; social studies; social representation; focus groups interwievs; Lärare; undervisning; etikundervisning; skolåren 4–6; sociala representationer; fokusgruppsintervjuer; samhällsorienterande ämnen; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This study draws attention to how teachers view and reason about ethics education in social studies. Based on the Social representation theory, the study aim to answer questions about the content and themes which are expressed in the teachers' conversations about ethics education. LÄS MER

  2. 2. Omförhandlingar : Kropp, replik, etik

    Författare :Petra Fransson; Lärare (Teaterhögskolan); []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; acting; body; theatrical line; ethics; action; feminist theatre; critical practice; speaking subject; ambiguity as method; performativity; artistic research; Elfriede Jelinek; Simone de Beauvoir; Julia Kristeva; Hanna Arendt; Virginia Woolf; Judith Butler; Gayatri Chakravorty Spivak; Sarah Ahmed;

    Sammanfattning : Renegotiations: Body, Line, Ethics departs from questions concerning authorship and agency for actors in institutionalised settings and moves towards a discussion on ethics, responsibility and possibilities in the body – text relationship. The question of how bodies can be renegotiated in and by the theatrical line is central to the work. LÄS MER

  3. 3. Emotioner och värdegrundsarbete : Om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola

    Författare :David Lifmark; Karin Sporre; Lars Petterson; Bernt Gustavsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; emotioner; värdegrundsarbete; etik; sårbarhet; Martha Nussbaum; etnicitet; religiositet; sexuell läggning; Educational work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This thesis explores aspects of teachers’ obligation to implement and discuss what are referred to in the Swedish national school curricula as “fundamental values” (“värdegrunden” in Swedish). The aim is to describe and analyze dilemmas in interpretations of and teachers’ work with these fundamental values. LÄS MER

  4. 4. Insikt och närvaro : Akademiska kontemplationer kring buddhism, meditation och mindfulness i Sverige

    Författare :Katarina Plank; Knut Jacobsen; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; tradition; Burmese Buddhism; DBT; Sweden; mindfulness; mindfulness-based treatment approaches; MBSR; MBCT; Western Buddhism; Vipassana meditation; spirituality; contemporary religiosity; modernity; Buddhist modernism; Buddhist modernism; psychology; health care; Religious Studies and Theology; Religionsvetenskap; tradition; Burmese Buddhism; DBT; Sweden; mindfulness; mindfulness-based treatment approaches; MBSR; MBCT; Western Buddhism; Vipassana meditation; spirituality; contemporary religiosity; modernity; Buddhist modernism; psychology; health care;

    Sammanfattning : Under 1900-talet har stora förändringar skett i synen på buddhistisk meditation. Från att ha varit en övning som bara ägt rum på kloster och bland ett fåtal munkar, har både ordinerade lärare och lekmannalärare börjat lära ut meditation till lekfolk. LÄS MER

  5. 5. Etik och känslor : en empirisk studie av skuld- och medkänslor hos gymnasieelever – en prövning av Ortonys teori

    Författare :Kenneth Wilson; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Samhällsvetenskaper; Social sciences; Upper Swedish Secondary School Students facet design; Sorry-for emotions; Self-reproach emotions; Ortony; blameworthy actions; Psychology; Psykologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to test parts of Ortony's theoretical model relating to the cognitive structure of emotions in Swedish upper secondary school students. That part of the model, which was appropriate for the present study, deals with emotions attributed to the person who has perpetrated what is referred to as blameworthy actions. LÄS MER