Sökning: "lärare digital"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden lärare digital.

  1. 1. Digital Didaktisk Design : Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola

    Författare :Sara Willermark; Lena Pareto; Maria Spante; Ulrika Lundh Snis; Anders D. Olofsson; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital teknik; digital didaktisk design; lärare; virtuellt klassrum; TPACK; verksamhetsteori; expansivt lärande; gränser; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : I denna avhandling undersöks grundskollärares arbete med att utveckla sin undervisningspraktik med digital teknik. Mer precist undersöks hur en sådan utveckling kan identifieras, förstås och stödjas. Empirin härstammar primärt från ett treårigt aktionsorienterat skolutvecklingsprojekt i nordisk grundskola. LÄS MER

  2. 2. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  3. 3. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation

    Författare :Eva Mårell-Olsson; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Fredrik Paulsson; Lars Svensson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; personal development plans; PDP; digital; tool; participation; influence; identity work; identity construction; education; school; Individuella utvecklingsplaner; digital; verktyg; delaktighet; inflytande; identitetsarbete; identitetskonstruktion; utbildning; skola; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER

  4. 4. Att tänka geografiskt i en digital undervisningsmiljö : En studie av högstadielärares kunskapsbas och användning av digitala verktyg i geografiundervisningen

    Författare :Sofie Nilsson; Gabriel Bladh; Ann-Britt Enochsson; Martin Kristiansson; Linnea Stenliden; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Geography education; geographical thinking; geographical analyses; digital tools; subject-specific digital tools; teachers’ knowledge base; TPACK; didactical model; geografididaktik; geografiskt tänkande; geografiska analyser; digitala verktyg; ämnesspecifika digitala verktyg; lärares kunskapsbas; TPACK; didaktisk modell; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This compilation licentiate thesis focuses on geography teaching in a digital teaching and learning environment in the Swedish secondary school. Departing from a subject-didactic perspective, the aim was to explore the relation between teachers’ knowledge base, choices and usage of digital tools and geography teaching. LÄS MER

  5. 5. Digitala resursers påverkan på delaktighet i lärmiljöer : En studie av högstadieelevers delaktighet

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : This dissertation explores the potential of digital resources to support students' participation in learning environments. The research questions focus on the student perspective on participation in formal and informal learning environments, as well as the role digital resources can play in promoting student participation in school instruction. LÄS MER