Sökning: "lärandeprocessen"

Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade ordet lärandeprocessen.

  1. 1. Från dum till klok? - en studie av mellanchefers lärande

    Författare :Robert Wenglén; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Organisationsteori; Organizational science; Samhällsvetenskaper; Social sciences; Pragmatism; Identity work; Managerial learning; Middle managers; Learning; Managerial work; Management of enterprises; Företagsledning; management;

    Sammanfattning : We believe in managers and we believe in learning. Not least, we believe in managerial learning. Further, the dominant conception is that managers, through reflection on experience, develop an increasingly sophisticated understanding of their work, which in turn renders increasingly skillful managerial actions. LÄS MER

  2. 2. Nuets didaktik : förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta

    Författare :Agneta Jonsson; Ingrid Pramling Samuelsson; Pia Williams; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; läroplan; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Nuets didaktik : förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta

    Författare :Agneta Jonsson; Ingrid Pramling Samuelsson; Pia Williams; Barndom Lärande och Utbildning; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta : Didactic in terms of ‘the present moment’. Pre-school teachers talk about curriculum for the youngest children

    Författare :Agneta Jonsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; läroplan; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Deltagandets förutsättningar och digitala resursers påverkan : -  ur ett elev- och lärarperspektiv

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersöker potentialen hos digitala resurser för att stödja elevers deltagande i formella lärmiljöer. Forskningsfrågningar är inriktade på att förstå användarperspektiv, förhållningssätt och krav som är relevanta för att möjliggöra elevers deltagande i skolan. LÄS MER