Sökning: "lärande utvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 35 avhandlingar innehållade orden lärande utvärdering.

  1. 1. Säkerhetsklimat i en militär organisation

    Författare :Martin Schüler; Josefa Vega Matuszczyk; Johan Bergström; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Militär; Säkerhetsklimat; Lärande; Aktivitetsteori; Rutinarbete; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Den militära organisationen inkluderar olika verksamheter vilket skiljer den fran civila organisationer. Den militära organisationen har sin motsvarighet i flera olika civila organisationer som sjöfart, luftfart, sjukvård och transport for att nämna några områden. LÄS MER

  2. 2. Wicked Problems in Engineering Education : Preparing Future Engineers to Work for Sustainability

    Författare :Johanna Lönngren; Magdalena Svanström; Åke Ingerman; Tom Adawi; John Holmberg; Marie Paretti; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; wicked problem; engineering education; sustainability; phenomenography; assessment; rubric; design-based research; action research; perspective shift; ill-structured problems; problem-solving; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : Most engineering education today does not adequately prepare students to contribute to sustainability. For example, engineering students often do not learn how to address complex and ill-structured sustainability problems that involve different stakeholders, value conflicts,and uncertainty; such problems are also called wicked problems. LÄS MER

  3. 3. Att inte vilja vara problem : social organisering och utvärdering av elever i en särskild undervisningsgrupp

    Författare :Yvonne Karlsson; Ann-Carita Evaldsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special teaching groups; social organization; evaluation; categorization; assessments; ethnography; sociology of childhood; Särskilda undervisningsgrupper; social organisering; utvärdering; kategorisering; beskrivningar; skolproblem; motstånd; inkludering; marginalisering; etnometodologi; etnografi; barndomssociologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att ge en ”inifrån-beskrivning” av hur skolan organiserar verksamheten för elever i en särskild undervisningsgrupp. Vidare undersöker jag hur elever, pedagoger, föräldrar och elevernas tidigare klasslärare beskriver vad som utgör elevernas skolsvårigheter, i forskningsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Understanding Group-based Learning in an Academic Context : Rwandan Students’ Reflections on Collaborative Writing and Peer Assessment

    Författare :Faustin Mutwarasibo; Ingrid Andersson; Suzanne Parmenius-Swärd; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group-based learning; higher education; student-initiated groups; instructor-guided group work; collaborative writing; peer assessment; Rwanda; Gruppbaserat lärande; högre utbildning; studentstyrda grupper; lärarlett grupparbete; kollaborativt skrivande; inbördes bedömning; Rwanda;

    Sammanfattning : The overarching aim of the present thesis is to gain knowledge about how Rwandan university students understand and practice group-based learning. Specifically, this research takes a social constructivist perspective when examining how second year students within the area of Modern Languages reflect on collaborative writing and peer assessment as means to promote academic writing and active learning. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering som stödjande verktyg vid kompetensutveckling : överföring av lärande och kunskapsanvändning bland personal i äldreomsorg

    Författare :Annika Claesson; Kari Jess; Anders Bruhn; Elinor Brunnberg; Ove Karlsson Vestman; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; evaluation approach; programme theory; skills development; transfer of learning; training; geriatric care staff; CPD; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : .... LÄS MER