Sökning: "lärande påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 avhandlingar innehållade orden lärande påverkan.

  1. 1. Välja teknik? : Ungdomars röster om valet till gymnasiets teknikprogram

    Författare :Anette Pripp; Jakob Cromdal; Thomas Ginner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Young people; elections of upper secondary school; technology programs; thematic analysis; Ungdomar; gymnasieval; teknikprogrammet; tematisk analys; Young people; elections of upper secondary school; technology programs; thematic analysis;

    Sammanfattning : Gymnasievalet är ett viktigt beslut i ungdomars liv. Den här avhandlingen handlar om ungdomars gymnasieval till teknikprogrammet och om hur de beskriver sina skäl till och omständigheter kring att deras val föll på det programmet. Studiens fokus har varit riktat mot vilka motiv som ungdomar framhåller som viktiga för sitt val. LÄS MER

  2. 2. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER

  3. 3. Space in the Space : Designing Sound Environments for the Shared Indoor Workspace

    Författare :Martin Ljungdahl Eriksson; Lena Pareto; Davide Rocchesso; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sound Environment Design; 4E Cognition; Research through Design; Design program; Sound Users; Ljudmiljö; utformning; arbetsplats; medarbetare; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : The sound environment in shared indoor workspaces emerges through the interplay of physical layout, materials, technology, and social dynamics. These spaces are designed with specific purposes in mind, taking acoustics into account during construction. LÄS MER

  4. 4. Teaching and Learning Concurrent Programming in the Shared Memory Model

    Författare :Filip Strömbäck; Linda Mannila; Mariam Kamkar; Christoph Kessler; Mikko-Jussi Laakso; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Concurrency; Synchronization; Programming; Computer science education; Visualization; Progvis;

    Sammanfattning : The performance of computational devices is steadily increasing. Recently, the main contributor to the increasing performance has been an increasing number of cores rather than increased performance for individual cores. LÄS MER

  5. 5. Didaktiska val i partidemokratin : Om partiskolning och lärande i politiken

    Författare :Daniel Bladh; Henrik Nordvall; Annika Pastuhov; Maria Olson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didactics; Party schooling; Political parties; Municipalities; Active citizenship; Didaktik; Partiskolning; Politiska partier; Kommuner; Aktivt medborgarskap;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka de överväganden och skäl som ligger bakom didaktiska val som fattas när utbildning organiseras för partipolitiskt aktiva personer. De anordnare som främst står i fokus för avhandlingen är de nationella partiorganisationerna medan den kommunala förvaltningen fungerar som en kon-trastpunkt. LÄS MER