Sökning: "lärande och fostran"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden lärande och fostran.

  1. 1. Emotioner och värdegrundsarbete : Om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola

    Författare :David Lifmark; Karin Sporre; Lars Petterson; Bernt Gustavsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; emotioner; värdegrundsarbete; etik; sårbarhet; Martha Nussbaum; etnicitet; religiositet; sexuell läggning; Educational work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This thesis explores aspects of teachers’ obligation to implement and discuss what are referred to in the Swedish national school curricula as “fundamental values” (“värdegrunden” in Swedish). The aim is to describe and analyze dilemmas in interpretations of and teachers’ work with these fundamental values. LÄS MER

  2. 2. Vägar till värderingar och värden : skolans sociala fostran i läroplanstexter och pedagogisk praktik

    Författare :Jens Pedersen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Etik; värderingar; läroplaner; studier; undervisning; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Didaktiska val i partidemokratin : Om partiskolning och lärande i politiken

    Författare :Daniel Bladh; Henrik Nordvall; Annika Pastuhov; Maria Olson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didactics; Party schooling; Political parties; Municipalities; Active citizenship; Didaktik; Partiskolning; Politiska partier; Kommuner; Aktivt medborgarskap;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka de överväganden och skäl som ligger bakom didaktiska val som fattas när utbildning organiseras för partipolitiskt aktiva personer. De anordnare som främst står i fokus för avhandlingen är de nationella partiorganisationerna medan den kommunala förvaltningen fungerar som en kon-trastpunkt. LÄS MER

  4. 4. Fostran i förskolan

    Författare :Airi Bigsten; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Upbringing; relational; uniqueness; order; existence; lifeworld; preschool;

    Sammanfattning : The purpose of the current study is to generate knowledge about the preschool teacher’s incitements to action in the work they conduct around the upbringing of children, as well as how preschool teachers experience their own actions in interactions with children. The current study adopts a phenomenological lifeworld approach (Merleau- Ponty, 1962/2006; Schütz, 1966). LÄS MER

  5. 5. Demokratiuppdrag och demokratiska arbetsformer i grundskolans mellanår : En demokratididaktisk studie med fokus på SO-undervisning

    Författare :Anna Henriksson Persson; Sara Irisdotter Aldenmyr; Getahun Yacob Abraham; Christina Osbeck; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Grades 4-6; democracy mission; democratic working methods; social sciences; teacher; skolår 4-6; demokratiuppdrag; demokratiska arbetsformer; samhällsorienterande ämnen; lärare; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This study deals with the democracy mission of school, in which democratic working methods are a central part. The aim is to contribute with knowledge about how teachers as professional actors construct meaning of and shape to the democracy mission of school. LÄS MER