Sökning: "lärande musik"

Visar resultat 16 - 20 av 25 avhandlingar innehållade orden lärande musik.

  1. 16. Positioner i dans- om genus, handlingsutrymme och dansrörelser i grundskolans praktik

    Författare :Märtha Pastorek Gripson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dansundervisning; genus; fysisk aktivitet; estetiskt lärande; kroppslig kommunikation; femininiteter och maskuliniteter; grundskola;

    Sammanfattning : This doctoral thesis examines gender and dance practice in primary school. More precisely it investigates how gender influences the way dance teachers address their pupils, but also the way that pupils organize and understand themselves and carry out tasks and activities in dance education and dance composition. LÄS MER

  2. 17. Folkmusikalisk utbildning, förbildning och inbillning : En studie över tradering och lärande av svensk spelmansmusik under 1900- och 2000-talen, samt dess ideologier

    Författare :Thomas von Wachenfeldt; Magne I. Espeland; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : Den svenska folkmusiken har alltsedan den ”upptäcktes” av akademiker under början av 1800-talet varit behäftad med ett tankegods som genom historien nyttjats för sina syften av såväl höger- som vänsterorienterade politiska rörelser. Då detta av många forskare i flertalet studier redan redovisats, är denna musikpedagogiska avhandlings främsta syfte att undersöka huruvida ideologier med rötter i tysk nyromantik och svensk nygöticism rönt inflytande på hur lärande och tradering över tid gestaltats. LÄS MER

  3. 18. "Om man inte vill spela – då blir det jättesvårt" : en studie av en grupp förskolebarns musikaliska lärande i fiolspel

    Författare :Maria Calissendorff; Börje Stålhammar; Even Ruud; Tomas Kroksmark; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Musicology; Musikvetenskap; barn och musik; fiolundervisning; musikpedagogik; lärstilar; Grounded Theory; Music; Musikvetenskap; Musicology esp. Musical Education; Musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning;

    Sammanfattning : This dissertation project involved following a group of six pre-school children (five years old) in the first year of their learning the violin together and where their parents were present at the lessons. The purpose of the study was to generate a theory which could increase our understanding of how small children learn an instrument where their parents are present at the lessons. LÄS MER

  4. 19. Adaptive Robot Presenters : Modelling Grounding in Multimodal Interaction

    Författare :Agnes Axelsson; Gabriel Skantze; Johan Boye; Elisabeth André; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Human-robot interaction; Dialogue; Presentation; Museum; Grounding; Multimodal; Feedback; Classification; Knowledge graphs; KG; KG-to-text; WebNLG; System; Learning; Large Language Model; LLM; människa-robot-interaktion; hri; dialog; presentation; museum; grundning; multimodal; multimodalitet; återmatning; klassifikation; kunskapsgraf; kg; kg-till-text; data-tilltext; webnlg; system; inlärning; lärande. stor språkmodell; llm; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : This thesis addresses the topic of grounding in human-robot interaction, that is, the process by which the human and robot can ensure mutual understanding. To explore this topic, the scenario of a robot holding a presentation to a human audience is used, where the robot has to process multimodal feedback from the human in order to adapt the presentation to the human's level of understanding. LÄS MER

  5. 20. Dialogkompetens i skolans vardag : En aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö

    Författare :Ann-Christine Wennergren; Sture Brändström; Karin Rönnerman; Anders Ågren; Gunilla Härnsten; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hard-of-hearing pupils; dialogue competence; critical friends; school improvement; participatory action research; sociocultural theories; Music Education;

    Sammanfattning : In classes for hard-of-hearing pupils there are children and young people with different degrees of impaired hearing, all of whom need hearing aids and technical equipment inthe environment. The initial problem area of the present thesis concerned the pattern of communication in the classroom. LÄS MER