Sökning: "lärande i organisationer"

Visar resultat 16 - 20 av 71 avhandlingar innehållade orden lärande i organisationer.

  1. 16. Makt och möjlighet att förändra? : Systematiskt arbetsmiljöarbete i könade offentliga verksamheter

    Författare :Karin Sjöberg Forssberg; Annika Vänje; Karolina Parding; Anna Fogelberg Eriksson; KTH; []
    Nyckelord :Work environment; systematic work environment management; doing gender; learning; communities of practice; organisational change; public organisations; interactive research; Arbetsmiljö; systematiskt arbetsmiljöarbete; kön; lärande; praktikgemenskaper; organisatorisk förändringskompetens; offentliga organisationer; interaktiv forskning; Technology and Health; Teknik och hälsa;

    Sammanfattning : Despite legislation, regulations and extensive efforts from the Swedish Work Environment Authority, there are major shortcomings in public organisations´ work environments. This thesis describes and deepens the understanding for organisational conditions that contribute to, or constrain, systematic work environment work in gender-segregated public organisations. LÄS MER

  2. 17. Perspektiv på lärande och förändring i organisationer

    Författare :Sören Augustinsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Industrial Work Environment; Industriell produktionsmiljö;

    Sammanfattning : Uppsatsen ger olika perspektiv på och söker förståelse för anställdas handlande i organisationer utifrån temat lärande och förändring. Uppsatsen grundar sig på en studie av nitton organisationer med tio till tjugoanställda. Metoden är intervjuer och dokumentstudier. LÄS MER

  3. 18. Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling : En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan

    Författare :Claudia Gillberg; Magnus Söderström; Sven Persson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feminist action research; feminist pragmatism; professional development; learning in organisations; knowledge processes; agency; social justice; preschool teachers; university; scholarship of engagement; gender equity; aktionsforskning; feminism; pragmatism; professionsutveckling; lärande i organisationer; kunskapsprocesser; social rättvisa; förskollärare; universitet och samverkan; jämställdhet; Education; Pedagogik; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling hade två syften. 1. Att i ett organisations-, professions- och pedagogiskt samverkansperspektiv studera några förskollärares möjligheter och hinder för utvecklingen av en genusmedveten pedagogik. 2. LÄS MER

  4. 19. Idén om medarbetarskap : en studie av en idés resa in i och genom två organisationer

    Författare :Karin Kilhammar; Eva Ellström; Per-Erik Ellström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Co-workership; co-worker; learning; implementation; translation; institutionalization; zeitgeist; organizational fashion; Medarbetarskap; medarbetare; lärande; implementering; översättning; institutionalisering; tidsanda; organisatoriskt mode; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar idén om medarbetarskap med utgångspunkt från hur begreppet medarbetarskap tolkas och används. Syftet är att öka kunskapen kring idén och hur den tar sig uttryck i organisationers praktik.I den teoretiska referensramen har nyinstitutionell teori integrerats med teorier kring lärande och implementering. LÄS MER

  5. 20. Interprofessionella team i vården : En studie om samarbete mellan hälsoprofessioner

    Författare :Susanne Kvarnström; Elisabet Cedersund; Toomas Timpka; Ola Wahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; health professions; interprofessional; interprofessional learning; teamwork; Keywords: collaboration; critical incident technique; discourse analysis; critical incident-teknik; diskursanalys; hälsoprofessioner; interprofessionell; interprofessionellt lärande; samarbete; teamarbete; Social medicine; Socialmedicin;

    Sammanfattning : There are great expectations that collaboration among professions and various sectors will further develop health care and thus lead to improved public health. In the World Health Organization’s declaration “Health 21” the designated goal for health professions in the member nations in Europe by the year 2010 is to have developed health promotional competence, including teamwork and cooperation based on mutual respect for the expertise of various professions. LÄS MER