Sökning: "lärande arbetsplats"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden lärande arbetsplats.

  1. 1. An Eye for an I : Focus on integration in WIL

    Författare :Lennarth Bernhardsson; Martin Gellerstedt; Lars Svensson; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Work-Integrated Learning; Work-Integrated Education; Workplace learning; Work-based learning; Lärande; Progression; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : This licentiate thesis describes the development and change of forms within a course with a focus on Work-Integrated Learning (WIL). For several years I have been responsible for a course and at the same time author of the syllabus for the course and seen how weak the integration is, and how it is perceived by the students, between theoretical knowledge and the practical work during an internship period. LÄS MER

  2. 2. Space in the Space : Designing Sound Environments for the Shared Indoor Workspace

    Författare :Martin Ljungdahl Eriksson; Lena Pareto; Davide Rocchesso; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sound Environment Design; 4E Cognition; Research through Design; Design program; Sound Users; Ljudmiljö; utformning; arbetsplats; medarbetare; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : The sound environment in shared indoor workspaces emerges through the interplay of physical layout, materials, technology, and social dynamics. These spaces are designed with specific purposes in mind, taking acoustics into account during construction. LÄS MER

  3. 3. Från revolution till reträtt : Lärande i en fackförenings vardag

    Författare :Susanne Köpsén; Staffan Larsson; Kenneth Abrahamsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Popular education; trade union; community of practice; sociocultural; ethnography; learning; workplace; Folkbildning; fackförening; arbetsplats; lärande; vardagen; sociokulturellt; noviser; etnografi; fältstudie; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen syftar till att utveckla kunskap om lärande på den lokala nivån inom fackföreningsrörelsen. Det är en etnografisk beskrivning och analys av hur en fackföreningsstyrelse på en arbetsplats hanterar vardagens fackliga arbete och de krav på lärande som det innebär. LÄS MER

  4. 4. Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv : en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

    Författare :Åsa Mårtensson; Per Andersson; Sofia Nyström; Nina Kilbrink; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teachers; vocational education and training; work­place-based learning; supervisors; situated learning; Yrkeslärare; yrkesutbildning; arbetsplatsförlagt lärande; handledare; situerat lärande;

    Sammanfattning : I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. LÄS MER

  5. 5. Om lärande i verksamhetsanknutna samtal : En studie i prat och om lärande i möten på en arbetsplats

    Författare :Monica Bjerlöv; Magnus Söderström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; discourse; spontaneous unplanned learning; variations; change; interplay; decentering; public authority; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis describes the spontaneous, unplanned learning of the participants in workbased discourses. We follow the activities of ten participants in five workbased discourses at a public authority.The study uses a qualitative method and its theoretical foundation is a constructivist and intentional perspective on learning. LÄS MER