Sökning: "lära"

Visar resultat 16 - 20 av 396 avhandlingar innehållade ordet lära.

  1. 16. Att synas och lära utan att synas lära : en studie om underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan

    Författare :Anne-Sofie Nyström; Elisabet Näsman; Keith Pringle; Elisabet Öhrn; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Sociology; Sociology of education; Actor-oriented sociology; Under-achievement; Young men; Upper-secondary school; Sweden; Identity; Identity process; Gender; Class; Masculinity; Privilege.; Sociologi; Sociology; Utbildningssociologi; Sociology of Education;

    Sammanfattning : In the last decade stratification within educational results has, in Sweden as in other countries, been framed as a matter of boys’ and young men’s under-achievement. The question of whether this is a problem, and if so, for whom and how to change the structure, has been discussed in research and educational policy. LÄS MER

  2. 17. Att lära sig hälsa

    Författare :Mikael Quennerstedt; Leif Östman; Charli Eriksson; Tomas Englund; Per Nilsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; health; physical education; subject content; compulsory school; discourse; hälsa; idrott; idrott och hälsa; didaktik; diskurs; transaktion; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to contribute to an understanding of the subject content in Physical Education (PE) foremost from a health perspective. By using an approach deriving from John Dewey’s transactional perspective on meaningmaking (Bentley & Dewey 1949), and a discourse theoretical position, the discourses identified in the dissertation’s studies are consequently regarded as participants in pupils’ meaning-making. LÄS MER

  3. 18. Att lära av det förflutna : Yngre elevers förståelse för och motivering till skolämnet historia

    Författare :Karin Sandberg; Laila Niklasson; Niclas Månsson; Staffan Stranne; Henrik Åström Elmersjö; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Yngre elever; didaktik; skolämnet historia; historiekultur; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : To learn from the past- younger pupils´ understanding of and motivation for history as a school subjectWhen pupils take part in schools´ history teaching they encounter a school historical culture, which is a part of society’s historical culture. Historical culture is here defined as the specific and particular way in which a society relates to its past. LÄS MER

  4. 19. Gå i lära till lärare : En grupp kvinnors och en grupp mäns inskolning i slöjdläraryrket

    Författare :Britt-Marie Berge; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Gender; theory practice; class; teacher training; craft; textile craft; wood metalwork; tacit knowledge; teaching style; socialization;

    Sammanfattning : Craft education has been regarded as an important instrument in the efforts to achieve equality which, ever since the end of World War II, have permeated the reforms of Swedish education. In spite of all efforts to the contrary, class- and sex-typed educational programmes are still reconstructed within the reformed education. LÄS MER

  5. 20. Att lära och att pryda : om efterreformatoriska kyrkmålningar i Sverige cirka 1530-1630 = [Zum Unterricht und zum Schmuck] : [über nachreformatorische Kirchenmalereien in Schweden 1530-1630]

    Författare :Mereth Lindgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER